Hej!

Jag är intresserad av att flytta min ventilation från taket (se bild1)
Tak med solpaneler och en markerad ventilation på hustaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


till väggen (bild 2)
Rött hus med cirkelmarkerad ventilationsutgång på taket mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är mekanisk frånluft och fläkten sitter i huvan på taket, men denna bör väll kunna stoppas in i kattvinden alternativt sättas på väggen? eller att man tar någon annan lösning som är gjord för att ha på insidan.

Det skall tilläggas att jag går i planeringsfasen av att försöka återvinna frånluftsvärmen och koppla samman det med min jordvärmeanläggning. jag vet inte om detta förändrar situationen. Men vill ta detta i samma veva. Jag har en Nibe figther 1225.

Kan underslaget eller väggen ta skada av den fuktiga och varma luft som kommer ut?
Det känns som att det finns en anledning att man vill ha ut det där det kan stiga fritt iväg på tak.

finns det stor risk för ljud? jag hör den ej idag fast sovrum ligger strax under och den kommer ju vara i garderoben i anslutning till sovrummet även efter flytt, men väggar brukar förflytta ljud lättare.

allt är relativt lätt att komma åt från insidan.

Jag vill heller inte ha något rör som går ut utanför underslaget och sen upp då det inte är vackert. utan jag tänker mig ett rör som max sticker ut 5 cm från fasaden och någon snygg huva över (bild 3)
Ventilationshuv i svart för utvändig montering på fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja, detta borde gjorts innan panelerna, men fick bara förslaget att flytta den till taket på andra sidan, och det är otroligt mycket jobb vilket inte gjorde det lönsamt, men kan detta fungera kan jag klara av det själv och så sett lönar det sig.
 
Redigerat:
Frånluften hörs mer om den sitter på ytterväggen än på taket men det är ju inga höga ljudnivåer om man inte har frånluftsvärmepump. Kan bli fuktfläckar/mögelprickar på fasaden. Gäller att ha ett riktigt bra avluftsdon som helst skjuter ut luften en bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.