Hej!

jag tänkte evnt flytta en vattenledning i badrummet som jag tycker har en tråkig placering. Varit en tvättpelare där innan så kanske därav den höga placeringen

Ägaren innan flyttade avloppet (som jag tycker sitter obehagligt nära vägguttag) så tänkte att man borde väl kunna flytta vattenledningen likadant ungefär 30cm ner och 30cm in under bänkskivan?

Får bygga någon avskiljare runt vägguttaget kanske tätad plastbox/hölje eller något?:thinking:


Jag är endast lekman så har självklart lite frågeställningar

*Hur demonterar jag/flyttar vattenlåset/höljet längst upp?
Är det bara att stänga av vattnet i hela lgh, pilla loss skyddet också är resten uppenbart kanske?

*Sådana här vattenledningar går det att köpa hos VVS varuhus eller ska man bocka dessa till önskat mått själv?

*Något nytt material jag behöver köpa eller går allt att återanvända förutom röret då givetvis

*Finns det någon anledningen till att jag inte skall flytta på den?


Tack på förhand

Ett badrum med vit kakelvägg, vattenledning och avloppsrör synliga bredvid en tvättmaskin, nära ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsgolv med synliga vattenledningar och avloppsrör under handfat, nära en eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenledning med kopplingar synlig under vit bänkskiva mot kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenledning med avstängningsventil och slang på kakelvägg i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenledning och vattenlås i ett hörn av ett badrum nära ett vägguttag och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle byta ut ventilen mot en sådan här som fälls in i bänkskivan:
Avstängningsventil som fälls in i bänkskivan, visad i olika vyer inklusive teknisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BengtH BengtH skrev:
Skulle byta ut ventilen mot en sådan här som fälls in i bänkskivan:
[bild]
Smart lösning!
Men känns väl lite onödigt att sätta den i bänkskivan när den likagärna kan sitta under. Stänger aldrig av vattnet ändå...
 
Vi använder alltid ventilen, men om du inte gör det kan du nog "gömma" den under bänken.
 
Kapa av det kromade röret till lämplig höjd, använd den avkapade delen till att skarva i så mycket du behöver för att röret skall nå in under bänken. Då behöver du bara en skarvkoppling, https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIpoq6u9L36wIVkd4YCh2Onw8eEAQYAiABEgIsJfD_BwE och troligen en klämring till kopplingen uppe vid kranen, eller om det ör en halvkoppling bakom den koppen som döljer kopplingen.
Alternativt bara vänder du på röret och använder den delen som går upp längs väggen och har mellan t-röret under tvättstället och in under diskbänken, eventuellt skarvar du på en bit där om det blir allt för lågt.
 
GoC GoC skrev:
Kapa av det kromade röret till lämplig höjd, använd den avkapade delen till att skarva i så mycket du behöver för att röret skall nå in under bänken. Då behöver du bara en skarvkoppling, [länk] och troligen en klämring till kopplingen uppe vid kranen, eller om det ör en halvkoppling bakom den koppen som döljer kopplingen.
Alternativt bara vänder du på röret och använder den delen som går upp längs väggen och har mellan t-röret under tvättstället och in under diskbänken, eventuellt skarvar du på en bit där om det blir allt för lågt.
Bra idéer speciellt din sistnämnda.
Finns det någon gräns på hur lågt man kan placera ventilen? Röret är ju trycksatt så i teorin tänker jag att det inte spelar någon roll mer än obekvämt sittande ventil.

Mätte precis och blir nog ganska bra om jag tar av 25cm från toppen och placerar den biten horisontellt och skarvar som du säger.

Räcker det bara med en sån skarvkoppling du länkade till isåfall? Ska man ha någon tätning, pasta, hylsa eller dyl vid sånna skarvningar?
 
Det spelar väl ingen roll hur lågt du placerar ventilen. Du tänker oavsett inte använda den.
Jag hade tagit loss röret och vänt på det så du slipper få en synlig skarv.
Eventuell skarv blir inså fall under bänken på den vertikala rördelen, om du vill ha ventilen högre än vad nuvarande horisontella del kommer ge.
Du behöver oavsett en nya klämring då du måste kapa röret (nuvarande vertikala)
Sedan behöver du en ny anslutning till ventilen. Det är troligen en halvkoppling, så det behöver du en ny, eller egentligen bara själva konan som klämmer åt om kopparröret.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Muttern som är i väggfästet lär inte vara kromat, lär även vara annan tillverkare än vad T-kopplingen har.

[länk]
självklart inte. Man kapar röret och monterar ny därför avsedd kona eller klämring
Muttern återanvänder man
Man ser ju vad som behövs när kåpan på väggfästet tas bort
Och visst finns det kromade halvkopplingar

Red.
Nu först såg jag på länken att det var klämringsanslutning i väggfästet.
Det gör saken enklare, bara att fixa en klämring för ett par kronor
Med lite tur så passar både klämring och mutter från andra änden, annars är det bara att kapa bort.
Oavsett ett minimalt problem som låser sig lösas utan några problem.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Muttern som är i väggfästet lär inte vara kromat, lär även vara annan tillverkare än vad T-kopplingen har.

[länk]
så såg det ut ja!
Kromat rör anslutet till radiatorventil med monterad skarvringskoppling mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad radiatorventil med synlig skarvringskoppling mot en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GoC GoC skrev:
självklart inte. Man kapar röret och monterar ny därför avsedd kona eller klämring
Muttern återanvänder man
Man ser ju vad som behövs när kåpan på väggfästet tas bort
Och visst finns det kromade halvkopplingar

Red.
Nu först såg jag på länken att det var klämringsanslutning i väggfästet.
Det gör saken enklare, bara att fixa en klämring för ett par kronor
Med lite tur så passar både klämring och mutter från andra änden, annars är det bara att kapa bort.
Oavsett ett minimalt problem som låser sig lösas utan några problem.
Skruvade inte loss ventilen helt utfall jag inte får tillbaka den.

Tänkte köra på ditt förslag att kapa toppen och skarva den horisontellt längst ner med en så kallad skarvringskoppling.

Lite osäker på om jag behöver inhandla något mer än själva skarvringskopplingen?
Känns ju som att röret jag kapar har ju en anslutning upptill som fäster i ventilen som blir obrukbar iom att jag kastar den delen.
Eller är den avtagbar och återanvändningsbar?

Värsta fall tänker jag mig att personalen på VVS avd på Bauhaus borde ha någon uppfattning vad jag behöver?
Har 4mil enkel väg därför jag frågar
en extra gång här :thinking:
 
Du behöver en klämring till ventilfästet.
Den som sitter ”bakom” muttern är inte återanvändningsbar. Men muttern kan du använda igen.
Ta med stumpen med klämringen så du får en klämring som passar.
 
Men om du ändå tar loss röret.
testa om den delen som sitter under tvättstället passar på ventilfästet. Tycker du att ventilen hamnar på lämplig höjd under bänken så behöver du bara kapa av röret i lämplig längd, skaffa en ny klämring till kopplingen under tvättstället och skruva tillbaka röret.
Men kranen kanske hamnar väl lågt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.