Vi skulle behöva flytta ett gammalt element i vår lägenhet.

Är det någon vänlig själ om vet om det är möjligt att dra nya rör och helt sonika flytta ett gammal element (40 tal) eller måste man plugga det gamla och sätta dit ett nytt el-element (bor i lägenhet, föreningen är med på noterna så länge jag inte sabbar för någon annan :)

(skall riva väggen elementet står mot men behöver ju värma upp rummet på något sätt...)
 
Det är inga problem att flytta radiatorn. En rörpulare vet hur man gör. Jag skulle föreslå att du frågar vilken rörfirma föreningen brukar anlita.

Största problemet är väl att det förmodligen inte går att stänga av ledningarna när man tar bort elementet. Alla radiatorer inkl ev expansionskärl från din våning och uppåt kommer att tömmas.

Sedan är det inte svårare att ansluta en ny radiator än att bara plugga de gamla rören. Förutsatt att de nya rören kan dras på samma höjd som de gamla (det får inte bli några luftfickor som hindrar flödet).

Lycka till!
 
åh tack för svar, vi bor högst upp så det är bara en granne som blir lidanden men för grannsämjans skull kanske det är något vi får vänta med till våren :)
 
Hela husets värme & cirkpump måste troligtvis stängas av, även om nedtappningen bara behövs av exp-kärl och ledningar "under radiatorn". Så att vänta till den varma årstiden är rekommendabelt.
 
PST: Det ska nog vara ovanför radiatorn.

Stänger man radiatorventilerna så kan vattnet "hänga kvar" i övriga radiatorer och det rinner inte ut så mycket, jag har provat.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.