Om jag vill sätta in en pump och hydrofor för att pumpa sjövatten till bevattning ca 400 meter.
Vilken 1 fas pump ska ja då välja för att få ett vettigt tryck i slutet?
Sugsidan är ca 10 meter.
Det kommer att vara flera tappställen på vägen.

Jag har redan en 50 Pem slang liggandes hela vägen upp men trycket är för dåligt när det är flera som tappar. så nu tittar jag på om det går att byta pumpen.
Hjälper det att ha nån typ av tryckstegring på vägen?
 
Hemmakatten
Kan inte svara på din fråga men berätta att vi haft liknande problem. Sughöjd ca 2-3 m och sedan en tryckhöjd på 17 meter på en längd av ca 150 m. Totalt 3 tappställen. Sökte igenom de billiga inköpsställen såsom Jula, Biltema m. fl. Inga av deras pumpar klarade av våra krav.

Ringde till sist Robota som var mycket trevliga och serviceminded. De plockade ihop en enfaspump + tillbehör för våra förhållanden som nu fungerat problemfritt i 4 år och bra tryck i sista tappstället. Tror pumpen kostade ca 6' inkl. kopplingar mm. Används bara på sommaren och ställs inomhus under vintern. Vinterförvaring mest för att vi inte orkat bygga en liten träkåpa till pumpen.

Vi har ingen hydrofor utan pumpen går när vattnet är på och stänger av när kranen stängs. Vi har inte så jättestora ytor att bevattna.

Vi har en Pem 40 slang, hade säkert klarat oss med 32. Ju grövre slang desto mer vatten som ska pumpas upp.
 
Redigerat:
Vad är det för förbrukare längs sträckan?
4-5villor med kvällsbevattning eller något fritidshus?

pozz2 skrev:
Hjälper det att ha nån typ av tryckstegring på vägen?
Nja, tryckstegring hjälper om det finns ett flödesöverskott.
Du behöver en stor högflödespump vid sjön, så kan det gå med en mellanstor pump mitt på sträckan. Kostnadsmässigt tror jag det kommer kosta mer än de smakar.

Du nämner 1fas, är det för att du bara har 1fas vid sjön?
En 3fas pump kommer vara långt mycket bättre i ditt fall med behov av både flöde och tryck.

Denna är rätt billig och kan ge 100l/min vid 2-3bars tryck. Lämpligt för 4-5st vattenspridare tex.
http://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/876
 
Hemmakatten skrev:
Vi har en Pem 40 slang, hade säkert klarat oss med 32. Ju grövre slang desto mer vatten som ska pumpas upp.
Nej hur mycket vatten som ska pumpas beror av hur mycket som tappas.
Ju grövre slang desto lättare går det, alltså mindre flödesförluster.
 
pozz2 skrev:
Om jag vill sätta in en pump och hydrofor för att pumpa sjövatten till bevattning ca 400 meter.
Vilken 1 fas pump ska ja då välja för att få ett vettigt tryck i slutet?
Sugsidan är ca 10 meter.
Det kommer att vara flera tappställen på vägen.

Jag har redan en 50 Pem slang liggandes hela vägen upp men trycket är för dåligt när det är flera som tappar. så nu tittar jag på om det går att byta pumpen.
Hjälper det att ha nån typ av tryckstegring på vägen?
Hur hög höjdskillnad är det? Trycket beror av både höjdskillnad och flödesförluster.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det är ca 7 hushåll som ska ha det till bevattning .
Höjdskillnaden är svår att uppskatta men ca 10 m.
Trefas går kanske att ordna.
 
Du kommer ha ett tryckfall på ca 2 kg, så pumpen behöver kunna trycka ca 4 kg vid 40 liter/min flöde
 
Jo de e ja me på.
Men ska man satsa på pump med hydrofor eller bara pump?
Hydroforen går mellan 4-6 bar men det räcker inte som de e nu.
 
Har lite mer info nu.

Det är 500 meter PEM slang som är 50mm i matningen, sticken ser lite olika ut.
Totalt flöde räknat på bevattning varannan dag är 0,2l/s*8 hushåll= 5,76 kubik/h
Totalt tryckfall är 2,3 bar
Pumpen ska kunna ge 9,5 kubik/h.
Hydroforen går mellan 4-6 bar.
Tillgängligt tryck blir då max 6-2,3=3,7 bar
minst 4-2,3=1,7 bar

Vilket borde räcka kan man tycka, men de gör de inte.
Vari ligger problemet, eller rättare sagt var ska ja börja.
Tydligen så har trycket blivit sämre med åren.
 
Vad är det för sorts pump?

En jetpump blir sliten med åren, men den går att renovera till en kostnad av ett par tusen.
 
Men de verkar inte som flödet är problemet, utan trycket.
Pumpen är en grundfos cr8-80
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.