Hej

Går och småklurar på stambyte i framtiden på mitt hus från 65. Huset ligger i en sluttning med källare.

Som avlopp och inkommande vatten är draget skulle jag behöva gräva upp gräsmattan på framsidan, höjdskillnad ned till gatan uppskattar jag till 3,5-4m. Samt att jag har en 2m hög häck mot gatan.

Däremot har jag garage under huset, som ligger på samma nivå som gatan.

Infarten till garaget är ca 5m från nuvarande anslutning. Kan man ansluta sig till vatten och avlopp en bit ifrån den nuvarande punkten ?

Skulle även slippa att bila upp en stor del av källaren om vatten avlopp kom in genom garaget som är i anslutning till pannrummet.
Ytterligare fördel är att infarten skulle må bra av att asfalteras om.
 
Bifogar en bild, blå är nuvarande dragning och röd är önskad.
 
  • Luftfoto av ett hus med blå markerad befintlig dragning och röd markerad önskad dragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inne på din tomt får du dra rören hur du vill, vill du däremot flytta anslutningspunkten i gatan kommer det med stor sannolikhet komma en faktura från VA-huvudmannen, om de ens tillåter att du flyttar anslutningspunkten.
 
Yes, förstår det. Någon som har en aning om vad det kan kosta ?

Ser stora fördelar då jag slipper ta in grävare (lyfta? Pga höjdskillnad) , samt bila upp stor del av källaren plus att jag skulle kunna ha fungerande vatten och avlopp fram tills i kopplingen.

Så jag skulle absolut tycka att det är värt att betala en del.
 
Hej!
Hur har det gått? Har exakt samma fundering men vill bara flytta ingående vatten ca 1,5 m så jag slipper gräva sönder naturstensmur och ist gräva där jag ändå vill byta ut gångplattor och trappa in till huset. Ringde till kommunen och frågade om man kunde flytta anslutningskopplingen och mannen som jag pratade med svarade att det skulle hamna på ca 100 000. Jag trodde han drev med mig (vilket han kanske gjorde...;)) så därför undrar jag hur det gått för dig. För hundra tusen kan jag ju bygga en ny naturstensmur runt hela tomten + grannens dito...
 
  • Luftbild över hus med markerad väg för ny vattenledning, undviker naturstensmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.