Hej! Har en rätt kraftig LLVP som en kompis installerade elen till, men han bor 15 mil bort så är inte läge att be om hjälp för en liten grej igen. Han satte pumpen på fas 1, som även mycket av ugnen, spisen, kökselen och tyvärr även elektriska golvvärmen i ett rum går på. Det är inte helt ovanligt att belastningen på den fasten går över huvudsäkringens max, men ännu har den inte bränt av. Det är inget stort problem men hade varit skönt att ha värmepumpen på fas 2 som är ganska obelastad dessutom. Hur komplicerat är detta att göra? Är det typ flytta ena änden av befintlig kabel till en annan punkt bara? Kan inte så mycket om el men känns som det borde vara ett jobb som är otroligt litet och framkörningsavgiften är den "stora" kostnaden? Känns inte värt om det kostar flera tusen, då lever jag hellre med det.
 
Har vpn en egen kabel direkt till proppskåpet så är det enkelt, om det finns plats på skenan för önskad fas dvs. Men har du inte pillat inne i något proppskåp innan så ring en yrkesman, det är ett väldigt litet jobb. Om du ringer en lokal liten lysmask så handlar det säkert inte om mer än någon tusenlapp.
 
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/normcentralen

Läste här vilket jag tyckte gav mig lite mer förståelse för hur det funkar i centralen! Värmepumpens säkring när den installerades för 1 år sedan sitter precis bredvid en fasskena så värmepumpens säkring är utanför fasskenan och detta löste elektrikern genom att sätta en kabel mellan säkringen och närliggande säkring som ingår i fasskenan. Godtyckligt blev det väl fas 1 då, och borde vara lätt att flytta till fas 2. Tror du att en elektriker tar så mycket som en tusenlapp för det?
 
Eftersom företag inte sysslar med välgörenhet utan ska dra in pengar till lön och alla omkostnader samt en liten vinst så är det svårt att få lönsamhet på ett så litet jobb om man inte debiterar över en tusenlapp.
Ofta har man en grundavgift på några tusen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
Är det så gjort så är det en mycket snabb och enkel grej att fixa det, kanske inte på det allra snyggaste viset (man pajar fasordningen i säkringsraden, men är det sista säkringsplatsen i raden kan jag tycka att det i stort sett kvittar).

Det är väl ett såpass litet och enkelt jobb att du borde kunna fixa det själv (även om du nu enligt lagen inte får).
Lite läskigt kanske att gå in i centralen och greja? Men det är väl en central med automatsäkringar, de brukar vara rätt trygga att skruva i.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lite därför han ska ringa en liten lokal gubbe som helst bor på gatan bredvid, och kan ta jobbet på vägen hem typ. )
 
När jag läste lite grann blev det ju tydligt att det var ett extremt snabbt och enkelt jobb. Turligt nog hittade jag jättesnabbt en jättebillig installatör i det direkta närområdet så nu är sladden flyttad från närmaste anslutningen på fasskenan till anslutningen direkt bredvid! Busenkelt, tog nog knappt 10min och hade inte velat betala tusenlappar som någon tyckte att jag skulle!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.