Jag är nyinflyttad i en fastighet som är byggd på en gammal sommarstuga och huset står i en sluttning ner mot en sjö. Detta innebär att det är tre stycken etage inne i huset. Jag har en insats på det mellersta planet. Men när jag eldar stiger ju med automatik all värme upp till högsta punkten av ryggåstaket och vidare upp mot ytterdörren och hallen där den högsta punkten är i huset.

Jag har TV-rummet längst ner i huset och alltså vid den lägsta punkten och dit når inte värmen. Min tanke är nu om jag skulle koppla in någon slags vägghängd fläkt uppe i hallen...eller i vart fall i det mellersta planet för att försöka styra värmen ner mot TV-rummet. Vet inte om jag kanske måste köpa någon form av industrifläkt :oops:

Jag tar emot all hjälp jag kan få i det här plus tips på olika lösningar.

Rött kryss= TV-rum
Gult kryss= Eldstaden
Grönt kryss=Min tanke på placering av någon typ av fläkt?
3D-modell av en husinteriör med etage, rött kryss på lägsta nivån, gult vid eldstaden, grönt uppe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus vid sjö med flera terrasser och etage, omgiven av grönska och med en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med sluttande vitmålat tak, mörkbruna köksskåp, en matplats och inbyggd bänk med kuddar vid fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild av ett rum med eldstad, vedtrave och trappa som leder till en dörr; träd syns genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett TV-rum med en platt-TV, högtalare och en utsikt mot en uteplats och sjö, med ett inlägg om värmedistribution i ett flerplanshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kraftig takfläkt nära kaminen! Andra fläktlösningar kommer inte flytta tillräckligt med värme.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Du skriver det som att du är 1000% säker eller mer....? Varför skulle en stor vägghängd fläkt inte kunna flytta värmen?

Jag tror att en takfläkt bar kommer att trycka ner värmen mot golvet på det mellersta planet för att sedan stiga igen till planet ovanför istället för ner till TV-rummet.... Men å andra sidan kan jag inte så mycket om fläktar :seenoevil:

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kraftig takfläkt nära kaminen! Andra fläktlösningar kommer inte flytta tillräckligt med värme.
 
Ja, om du hittar en bra väggfläkt kanske, men jag har aldrig sett någon likvärdig en klassisk takfläkt.
 
Öppna upp väggstumpen bredvid kaminen, dra ett spirorör inuti väggen enligt beskrivningen på bilden. Intag uppe nära taket och utblås med hjälp av en paxfläkt nära golv. Att använda luft som medium för att flytta värme är tyvärr ingen riktig höjdare.
Inredning med kamin och trappa där rött diagram visar planerad dragning av spirorör för luftcirkulation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Bra tips (y)

Men kommer jag ha någon riktig nytta av den lösningen? Ser du trappen till höger som leder upp till ytterligare ett etage. Det är dit all värme hamnar :sweat:

Sedan går väggen i liv med altandörren så i så fall måste jag gå utvändigt först och sedan in igen

F Finndjävel skrev:
Öppna upp väggstumpen bredvid kaminen, dra ett spirorör inuti väggen enligt beskrivningen på bilden. Intag uppe nära taket och utblås med hjälp av en paxfläkt nära golv. Att använda luft som medium för att flytta värme är tyvärr ingen riktig höjdare.
[bild]
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Bra tips (y)

Men kommer jag ha någon riktig nytta av den lösningen? Ser du trappen till höger som leder upp till ytterligare ett etage. Det är dit all värme hamnar :sweat:

Sedan går väggen i liv med altandörren så i så fall måste jag gå utvändigt först och sedan in igen
Hur blev din lösning nu 3 år senare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.