Jag har haft uppe detta problem tidigare men fick inte några bra svar tycker jag (ursäkta ni som svarade) :D

Jag har tänkt om lite och undrar om jag kan flytta värmen från övre planet i huset och ner till tv-rummet med hjälp av ett isolerat spirorör och en kanalfläkt? Jag har huset på plint så tanken är att förlägga röret under golvbjälkarna. Det bli väl ca 6-7 m rör från översta planet till TV-rummet.

Tacksam för alla svar jag kan få som hjälper mig att kunna "flytta ner" värmen? Utan att jag eldar så skiljer det över 2 grader på de olika våningsplanen :oops:

Ritning av ett flervåningshus med markerad rutt för spiralrör från översta våningen till TV-rum på nedre plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett tvåvåningshus med spirorör som leder värme från övervåningen till TV-rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av ett hem med öppen spis och trätrappa, markerad väg för isolerat spirorör under golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild som visar vita trappsteg med en glimt av ett kök och dörröppning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag inte läst din andra tråd, men att flytta värme mha luft är inte optimalt, speciellt med låga temperaturdifferenser. Följande formel gäller:

Överförd effekt = massflöde * spec.värmekapacitet * tempskillnad = volymsflöde * densitet * spec.värmekapacitet * tempskillnad.

I fallet med luft är är det någorlunda nära att räkna på densitet 1.2 kg/m3 och spec.värmekapacitet 1kJ/kg/K

Vill du överföra säg 1000W med en tempersturskillnad på 2 grader behöver du ett flöde om ca 417l/s, det är inte rimligt. Nöjer du dig med 500W och har 5 grader tempskillnad (tex om du eldar) ”räcker” 83 l/s. Det är ett rejält flöde även det.
 
  • Gilla
  • Wow
Macarus och 2 till
  • Laddar…
Tack så otroligt mycket Viktor. Det var väl lite kanske det jag var ute efter men inte frågade ;) Alltså en matematisk beräkning!

Jag tänkte kolla idag exakt vilken temp. skillnad det blir vid taket på översta planet och även vid TV-soffan på nedersta planet. Den skillnaden kommer att bli MYCKET större än 2 grader och tanken är väl att (om det visar sig att det skulle fungera och vara värt jobbet) kanalfläkten ska gå via termostat samt kunna varvtalsreguleras.

Finns det någon möjlighet att du skulle kunna hjälpa mig att räkna igen på detta om jag presenterar exakta siffror för dig? Exakta siffror gällande temperaturen? Tar man alltså inte med faktorer som hur långt luften ska flyttas?


V Viktor_F skrev:
Nu har jag inte läst din andra tråd, men att flytta värme mha luft är inte optimalt, speciellt med låga temperaturdifferenser. Följande formel gäller:

Överförd effekt = massflöde * spec.värmekapacitet * tempskillnad = volymsflöde * densitet * spec.värmekapacitet * tempskillnad.

I fallet med luft är är det någorlunda nära att räkna på densitet 1.2 kg/m3 och spec.värmekapacitet 1kJ/kg/K

Vill du överföra säg 1000W med en tempersturskillnad på 2 grader behöver du ett flöde om ca 417l/s, det är inte rimligt. Nöjer du dig med 500W och har 5 grader tempskillnad (tex om du eldar) ”räcker” 83 l/s. Det är ett rejält flöde även det.
 
Javisst, mät på :) Man får också tänka på att allt eftersom man flyttar värme så sjunker ju temperaturen uppe och stiger temperaturen nere, vilket leder till att överförd effekt minskar.

Längden som sådan som man flyttar värmen spelar ingen roll, förutom att förlusteffekten (värmeöverföring genom rör och isolering till omgivning) ökar med ökande längd. För ett oändligt isolerat rör är förlusteffekten noll, det är dock inte realiserbart :)

Hittade denna länk:
http://85.76.241.40/paroc-calculus/index_se.html#/ där man kan räkna på förlusterna. Du kan fylla i själv, men tog ett exempel och kom till 7W per meter rör. Har du 7 meter rör så är det 50W förlust.

Man får också tänka på ljudnivå och känsla av drag vid utblåset. Detta kanske inte är något problem i ditt fall men tänk på det. Om du ska ha stort flöde och inte har plats med grova rör får fläkten jobba hårt (ljud) och lufthastigheten blir hög (känsla av drag - fast här är det varm luft). Det blir dock bra omblandning.

Ett problem med många variabler :)
 
Tack återigen för det tidiga engagemanget för mitt värmesystem ;)

Du skriver om W och jag förstår att detta är väl den enhet man räknar i men för mig blir det svårt att omvandla till grader (som är det jag funderar i). Jag har i och för sig inte provat länken ännu så där kanske jag har svaret?

Vad det gäller ljudnivån så kommer det inte vara mer än där luften "sprutar" ut röret (i andra sidan av tv-rumshörnet) då jag kommer att montera kanalfläkten under huset en bra bit från TV-rummet (ungefär där spiroröret kommer ner inifrån på översta planet).

Ja jag funderade också på effektminskningen som blir allteftersom luften "tas" från överta planet. Men när jag ser på termometern nu när jag eldat så är det faktiskt en grad varmare på mellersta planet (där kaminen står) än vad det är på översta planet. Det måste bero på att strålningsvärmen är som starkast på detta plan där kaminen står. Detta kan väl göra att "påfyllnaden" av varmare luft gör sig själv till översta planet?



V Viktor_F skrev:
Javisst, mät på :) Man får också tänka på att allt eftersom man flyttar värme så sjunker ju temperaturen uppe och stiger temperaturen nere, vilket leder till att överförd effekt minskar.

Längden som sådan som man flyttar värmen spelar ingen roll, förutom att förlusteffekten (värmeöverföring genom rör och isolering till omgivning) ökar med ökande längd. För ett oändligt isolerat rör är förlusteffekten noll, det är dock inte realiserbart :)

Hittade denna länk:
[länk] där man kan räkna på förlusterna. Du kan fylla i själv, men tog ett exempel och kom till 7W per meter rör. Har du 7 meter rör så är det 50W förlust.

Man får också tänka på ljudnivå och känsla av drag vid utblåset. Detta kanske inte är något problem i ditt fall men tänk på det. Om du ska ha stort flöde och inte har plats med grova rör får fläkten jobba hårt (ljud) och lufthastigheten blir hög (känsla av drag - fast här är det varm luft). Det blir dock bra omblandning.

Ett problem med många variabler :)
 
Ja, man får räkna i överförd effekt (W). Hur mycket detta påverkar rumstemperaturen går också att räkna på men är bökigare. Jag brukar resonera i grova drag, om huruvida överförd effekt till respektive från ett rum är signifikant eller försumbart. 500W tillfört (eller borttaget) från ett normalt rum skulle helt klart påverka. Men 500W tillfört till en lagerlokal på säg 1000 kvadratmeter är försumbart.

Fläkten som du tänker installera kommer generera en tryckskillnad mellan rummet uppe och rummet nere (obs, inte mellan huset och omgivningen, så länge du inte har något läckage på spiron). Denna tryckskillnad kommer göra att luften flyttas från TV-rummet och upp till ”frånluftsdonet” högst upp, genom huset. Samma luftflöde som blåses ut ur spiron i TV-rummet kommer, av tryckskillnaden, flyttas upp till rummet uppe. Denna luft är kallare än vad du suger ut där uppe, vilket innebär att rummet upp kyls.

Temperaturskillnad om en grad mellan kaminrummet och rummet högst upp ger också ett luftflöde uppåt (”varm luft stiger”). Detta luftflöde (”självdrag, självcirkulation”) kommer vara mycket mindre än vad fläkten åstadkommer mha undertrycket.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det ser ut att vara en öppet mellan våningsplanen. I så fall kanske en enkel takfläkt ovanför skulle hjälpa?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Att flytta varm nedåt kräver en större fläkt, varm luft vill uppåt.

Protte
 
Istället för att försöka flytta värme från ett specifikt rum till ett annat med en kanal kanske du skall fundera på att bara blanda om luften i de rum som verkar ha relativt öppen planlösning med takfläktar eller stor radialfläkt (typ innedel från luftvärmepump på fläktläge)
 
  • Gilla
Centano och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort lite mätningar här hemma under fm när jag eldat två brasor i kaminen.

Direkt ovanför kaminen i takhöjd har jag 33,5 grader när jag har 31,2 i hallen. Samtidigt är det 28,0 i mellandelen komfortzonen (brösthöjd där termotern sitter på väggen).

Kan det vara idé att "bara" försöka montera en vägghängd fläkt ovanför kaminen i takhöjd (där krysset är ritat) som riktas ned mot TV-rummet? Skulle det kunna ge en större värme än att göra som jag tänkte från början?

Inredning med kamin och krysstecknad position för föreslagen fläkt i takhöjd i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



V Viktor_F skrev:
Ja, man får räkna i överförd effekt (W). Hur mycket detta påverkar rumstemperaturen går också att räkna på men är bökigare. Jag brukar resonera i grova drag, om huruvida överförd effekt till respektive från ett rum är signifikant eller försumbart. 500W tillfört (eller borttaget) från ett normalt rum skulle helt klart påverka. Men 500W tillfört till en lagerlokal på säg 1000 kvadratmeter är försumbart.

Fläkten som du tänker installera kommer generera en tryckskillnad mellan rummet uppe och rummet nere (obs, inte mellan huset och omgivningen, så länge du inte har något läckage på spiron). Denna tryckskillnad kommer göra att luften flyttas från TV-rummet och upp till ”frånluftsdonet” högst upp, genom huset. Samma luftflöde som blåses ut ur spiron i TV-rummet kommer, av tryckskillnaden, flyttas upp till rummet uppe. Denna luft är kallare än vad du suger ut där uppe, vilket innebär att rummet upp kyls.

Temperaturskillnad om en grad mellan kaminrummet och rummet högst upp ger också ett luftflöde uppåt (”varm luft stiger”). Detta luftflöde (”självdrag, självcirkulation”) kommer vara mycket mindre än vad fläkten åstadkommer mha undertrycket.
 
En takfläkt på full effekt flyttar stora mängder luft (storleksordningen 3000m3/h) jämfört med vad en kanalfläkt klarar. Varvar man ner den till låga lufthastigheter klara den nog ändå att blanda om din luft så att du blir nöjd.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Är det samma fenomen med en vägghängd fläkt? Det är så mycket taksprång och snedtak hit och dit här så jag tror att en vägghängd fläkt ovanför kaminen precis invid taket som riktas mot TV-rummet skulle bli bäst.

Sedan är det ju frågan vart man får tag på en tystgående sådan utan att betala en årslön?

Ingenjören Ingenjören skrev:
En takfläkt på full effekt flyttar stora mängder luft (storleksordningen 3000m3/h) jämfört med vad en kanalfläkt klarar. Varvar man ner den till låga lufthastigheter klara den nog ändå att blanda om din luft så att du blir nöjd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.