Jag har tänkt och göra mitt badrum ca 600 mm bredare och ta en del av ena sovrummet intill.
Jag har tänkt att riva badrummet själv samt väggen samt bygga den nya väggen själv.
Sedan tar jag in yrkesmän som får bygga det nya badrummet åt mig.
Men jag har en fråga, är det några speciella material jag ska använda för att bygga väggen på grund av att den är intill badrummet? För tänkte följa denna guiden som verkade bra för att bygga upp en ny vägg: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5283

Så här ser badrummet/väggen ut nu:
2014-07-13 13.03.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-07-13 13.03.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-07-13 13.02.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-07-13 13.02.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så tror ni det bara är att följa den guiden eller ska jag använda nåt speciellt material för reglarna, isoleringen, gipsskivorna? För sedan kommer ju yrkesmännen få sätta tätskiktet, kaklet osv på badrummets sida av väggen.

Tack för hjälp på förhand!
 
Bilden man ser tagen i sovrummet är alltså väggen till vänster som ska rivas ner och byggas en ny en bit in i sovrummet, ca 600 mm in
 
Jag hade tänkt för gipset att sätta på badrummets sida detta: http://www.bauhaus.se/norgips-humidboard-13-mm.html
Men innanför den kan det vara bra tror ni att först montera en plywoodskiva eller liknande för att det ska bli lättare att montera upp saker på badrummets vägg?
 
The Tor skrev:
Om du skall kakla:
- 15mm konstruktionsplywood
- Skiva enligt GVK/BKR

[länk]
Tack så hemskt mycket!
c/c 450 menas det att det ska vara 45 cm mellan reglarna?
 
c/c 450 mm menas att det är 450 mm från regelcentrum till nästa regelcentrum.

Om du skall ha sovrum bredvid badrummet, är det idé att även isolera väggen. Kommer det att gå rör i den väggen så bör du ta 45x95 och glöm inte tvärreglar där du skall ha saker på badrumsväggen. Tex dusch, hylla eller skåp.
 
thomas33 skrev:
c/c 450 mm menas att det är 450 mm från regelcentrum till nästa regelcentrum.

Om du skall ha sovrum bredvid badrummet, är det idé att även isolera väggen. Kommer det att gå rör i den väggen så bör du ta 45x95 och glöm inte tvärreglar där du skall ha saker på badrumsväggen. Tex dusch, hylla eller skåp.
Tack, nej eller det ända är ett vattenrör till tvättmaskinen och rör för elen till tvättmaskinen. Men det kan man dra i golvet om man vill va?
Sedan kan man sätta konstruktionsplywood och gipsskiva med vattenavvisande glasfiberväv vågrätt över väggen eller måste dem sitta lodrätt? För hittar bara skivor/plywood som är 2400 och taket är på 2480.
 
thomas33 skrev:
glöm inte tvärreglar där du skall ha saker på badrumsväggen. Tex dusch, hylla eller skåp.
En av fördelarna med Våtrumsvägg 2012 är att man inte behöver kortlingar.

Markus Johnson skrev:
Tack, nej eller det ända är ett vattenrör till tvättmaskinen och rör för elen till tvättmaskinen. Men det kan man dra i golvet om man vill va?
Det blir ju mycket snyggare och bättre att ha el och vatten draget i väggen.

Markus Johnson skrev:
Sedan kan man sätta konstruktionsplywood och gipsskiva med vattenavvisande glasfiberväv vågrätt över väggen eller måste dem sitta lodrätt? För hittar bara skivor/plywood som är 2400 och taket är på 2480.
Vad jag vet finns det inte några branschregler som förbjuder vågrät montering av plywood eller våtrumsskivor.

Men Humidboard finns t.ex. i 13x900x2500:
http://www.norgips.se/produkter/gipsskivor/humidboard-13/index1,78.htm

Och Moelven har konstruktionsplywood i 15x900x2500:
http://www.moelven.com/se/Produkter...ruktionsplywood-for-Saker-Vatteninstallation/
 
Tackar! Får köpa dem!
 
En fråga till, väggen rakt in är i betong och en annan lägenhet ligger på andra sidan av den. Och väggen till höger i badrummet är i blå betong rätt tunn vägg. På dem väggarna behöver man bygga ny vägg mot gamla väggen med våtrumsgips och konstruktionsplywood, eller räcker det att sätta upp tätskikt enligt tillverkarens instruktioner ( tätskiktsfolie duk, tänkte köra på denna http://www.pci-sverige.com/produkte...t]=788&cHash=7d26d2778cb570e09e4aeaf1dd1223c8 ) Även golvet om fallet visar sig vara bra nu kan man göra samma sak med folie eller måste man bila upp det med och lägga nytt spackel för att sedan köra folie?
 
Ang. Vatten o el i golvet. Du kan inte ha ledningar som kommer upp ur golvet i ett badrum. De enda genomföringar genom tätskiktet i golvet som är tillåtet är för golvbrunn och avlopp.

Du bör nog titta på reglerna från BKR innan du börjar. Du får titta på monteringsanvisningen för det tätskiktssystem du väljer (anvisningen skall följas till punkt och pricka), där framgår om det kan monteras direkt på betong. Tror att vissa system har olika limtyp beroende på underlag.
 
Om de kommer upp ur golvet i väggen är det ju ok. (Iof kanske man inte kan kalla det för golv :D)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.