Hejsan.
Har hamnat i en konstig situation.
Har ett hus som ligger alldeles bredvid en grusväg som drivs av en vägförening.
Pga tung trafik har det börjat spricka i källargrunden ock även är slänten på vägen på väg in i huset(vägen är ca 1,7m ovanför källaren).Påtala detta för vägföreningen men intresset va noll.
Nu har det gått nått år och jag tog tag i det själv.
Jag äger marken där vägen ligger.
Jag meddelade styrelsen att jag tänker flytta vägen pga skador på huset.
Flyttade vägen åt sidan en vägbredd.
Meddelade att jag ansåg mig färdig och att vägföreningen tar över den nya vägen.
Blev ok och att vi skulle titta över vägen nu i vår.
Men icke.
Vägföreningen är rädd för att det rasar ner i det nya diket.Är en brant slänt intill vägen,var det innan oxå.Dom tror man måste gå till lantmäteriet om förättning och vill inte betala.
Jag har sagt att den gamla vägen ser ut så här (den är kvar) och detta är vad ni får(den nya).Sträckan är ca60m.Samma väghöjd,samma vägbredd,bättre vägdiken,sikten blivit bättre ,erbjudit mig dika sträckan tills slänten blir beväxt.
Jag har för avsikt att gräva bort den gamla vägen för att lätta på trycket mot huset.
Jag har bekostat allt själv.
Jag ser inga problem med att dom tar över den nya utan konstigheter.
Har nu stängt den nya vägen och dom kör den gamla igen pga ansvarsfrågan.
Begärde även att styrelsen skulle begränsa vikterna förbi huset pga skador och risk för ras.
Har inte fått nått svar.
Vad ska jag göra????
Är så frusterad och arg.
Mvh
 
Claes Sörmland
Vägföreningen har helt rätt. Varken vägföreningen eller du kan ändra på den samfällt ägda gemensamhetsanläggningens (=vägens) sträckning utan en ny förrättning. Det du ska göra är att ansöka om en omprövning av gemensamhetsanläggningen hos Lantmäteriet. Troligen är frågan mindre så att styrelsen sen kan företräda anläggningskollektivet.

Även vägföreningen kan ansöka om omprövning av gemensamhetsanläggningen hos Lantmäteriet men det kan bara ske efter att stämman har beslutat att så ska ske. Så enklare om du ansöker. Kostnaden för förättningen fördelas enligt lag och då på de som har nytta av den. Jag tror således hela anläggningskollektivet får dela på kostnaden, alla har ju nytta av den nya vägsträckningen. Det normala hade varit att samfälligheten betalar för utförande av vägen efter en anläggningsbeslut.

Till detta kommer skadefrågan. Här är samfällighetsföreningen ansvarig enligt samfällighetslagen att hålla vägen i gott skick så att din fastighet inte skadas. Det ligger på styrelsen. De ska vidta åtgärder så att ditt hus inte skadas.
 
Redigerat:
Tack för svar.
Läste i ett annat inlägg om att föreningen har rätt av väg över min fastighet och det har dom fortfarande fast vid sidan om den gamla ,och då fanns det ingen anledning till förättning.
Om nu fallet är så att jag begär förättning,har jag rätt till ersättning för nya vägen.
Mvh
 
Claes Sörmland
M Magnus Eriksson7 skrev:
Tack för svar.
Läste i ett annat inlägg om att föreningen har rätt av väg över min fastighet och det har dom fortfarande fast vid sidan om den gamla ,och då fanns det ingen anledning till förättning.
Om nu fallet är så att jag begär förättning,har jag rätt till ersättning för nya vägen.
Mvh
Det som är missförståndet är att folk rör ihop servitut med gemensamhetsanläggningar. En gemensamhetsanläggning är just en anläggning, just den där vägen med dess bärlager, grus, diken o s v på den plats som en nu ligger. Den äger ni samfällt och den förvaltas av vägföreningen. Du som fastighetsägare äger bara marken under anläggningen och den är rätt värdelös eftersom att hela markytan är upptagen av anläggningen. Men du kan typ dra ledningar under vägen om du vill och det inte inkräktar på vägens förvaltning.

Så det går inte bara att dra om den utan ett nytt beslut från Lantmäteriet efter en omprövning av gemensamhetsanläggningen.

Du har rätt till ersättning för intrånget som den nya vägen gör på din fastighet. I princip har den nya vägen också ett värde och då har du rätt till ersättning för den. Men notera, blir du girig så kanske övriga delägare inte tycker att det är en bra idé att dra om vägen. Då blir det svårt för Lantmäteriet att ta ett sådant beslut. Så det bästa är om ni är överens. T ex att du inte begär ersättning för intrång och den nya vägen.
 
Claes Sörmland
Jag läste där och även lagen om enskilda vägar.Detta verkar gå tycker jag utan lantmäteriets inblandning.Tex i mitten.
Skärmdump av en text från en diskussionstråd om lagen för enskilda vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Som medlem i nämnda vägförening och användare av den justerade vägsträckan, kan jag säga att TS (Magnus) har bedömt situationen helt korrekt och har agerat därefter. Det är i princip en korrigering av vägsträckan p.g.a. 100 års nyttjande av vägbanan som fått marken under vägbanan att långsam kalva mot TS husgrund. Den svaga kurvan rund huset har i princip breddats utåt som ett långsiktigt underhåll. Liknande åtgärder har gjorts löpande inom samma anläggning utan förrättningar vad jag vet. Risk för ras (området är ändmorän och rullstensås) är relativt liten så länge inte större stenblock värker fram.
Med tanke på att kurvan ifråga även är en mötesplats (vägen är smal grusväg på landsbygden utanför detaljplan) och tidigare grävs ut åt samma håll för det syftet, ser jag bara oron för framtida ras som enda invändning från vissa av medlemmarna.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Magnus Eriksson7 skrev:
Jag läste där och även lagen om enskilda vägar.Detta verkar gå tycker jag utan lantmäteriets inblandning.Tex i mitten.
[bild]
Lagen om enskilda vägar är inte gällande. Den slutade gälla för över 20 år sedan. Lagrummet som gäller är anläggningslagen och samfällighetslagen.
 
Claes Sörmland
Ser nu att det du kallar en "ny väg" ligger alldeles bredvid den gamla vägen, det hade jag inte förstått. Hur många meter rör det sig om?

Någonstans går gränsen mellan att underhålla en befintlig väg och att ändra på anläggningen och bygga en ny väg. Lite pragmatiskt (=om alla är överens) så håller jag med om att det är onödigt att involvera Lantmäteriet för en större underhållsåtgärd som gränsar till nyutförande av en väg. Särskilt om delägarkollektivet inte belastas ekonomiskt. Men det är ett juridiskt gränsland.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser nu att det du kallar en "ny väg" ligger alldeles bredvid den gamla vägen, det hade jag inte förstått. Hur många meter rör det sig om?

Någonstans går gränsen mellan att underhålla en befintlig väg och att ändra på anläggningen och bygga en ny väg. Lite pragmatiskt (=om alla är överens) så håller jag med om att det är onödigt att involvera Lantmäteriet för en större underhållsåtgärd som gränsar till nyutförande av en väg. Särskilt om delägarkollektivet inte belastas ekonomiskt. Men det är ett juridiskt gränsland.
Hej och lite uppdatering.
Vägen är flyttad en vägbredd och ca 50 m längd.
Kommer ha ett möte med styrelse på plats och lösa detta utan inblandning av lantmäteri.Alla ser /tolkar det som vägförbättring.
Pga semestrar så blir det efter det.
Hoppas på smidig lösning för alla.
Mvh
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.