Vet inte om detta är rätt avdelningen på forumet, om inte så kanske någon snäll moderator kan flytta inlägget.

Vi har hittat en gård som passar våra krav utom på en punkt. Det går en väg, grusväg, alldeles vid knuten på boningshuset, det känns som att frågan inte är om någon kommer att köra in i huset utan snarare när en bil parkerar i vardagsrummet... Till gården hör mark på båda sidor vägen, tomten med uthus och boningshus på ena sidan och en bit mark på andra sidan vägen.

Om vi köper huset så kommer vi vilja flytta vägen och min fråga äör egentligen vad som krävs för att flytta vägen? Vem kontaktar man för att höra sig för vilka möjligheter som finns? Måste man ha bygglov? Måste man ha dit lantmäteriet? Vad kan alla kringkostnader, utom själva vägbyggandet kosta?

Jag har tänkt att man kanske skulle kunna flytta vägen så att den går längs med tomtgränsen på den tomten som nu ligger på andra sidan vägen. Vad jag förstår så ligger vägen inte i dagsläget på gårdens mark, eftersom det är 2 tomter på var sida om vägen, alltså 2 fastigheter. Alltså borde vägen ägas av en samfällighet eller liknande. Kan man då köpa den vägbiten som går mellan fastigheterna för att sedan sälja den nya marken där vägen kommer att gå och på så sätt inte ha några kostnader för marken varken för oss eller för samfälligheten?

Vore tacksam för alla synpunkter, tankar, erfarenheter mm. Vi vill gärna veta om det överhuvudtaget är möjligt att flytta vägen eller om det kostar alltför mycket... utan möjlighet att flytta vägen blir huset ganska ointressant för oss och det vore synd :)
 
  • Gilla
BOLIBOMPA
  • Laddar…
Vad är det för en väg? Vem äger den? Vem sköter den? Prata med dem först.
 
-MH- skrev:
Vad är det för en väg? Vem äger den? Vem sköter den? Prata med dem först.
Problemet är att jag inte vet hur vägen är organiserad så att säga, naturligtvis kommer jag fråga mäklaren i första hand angående detta och sedan kontakta de som har hand om vägen.

Men om vi utgår fram att den är ägd av en sammfällighet, vad gäller då?

Vägen är en mindra grusväg som går mellan 2 lite större asfaltvägar och det ligger kanske 10-20 hus längs vägen och den är ungefär 5 km lång.
 
Är det en allmän väg eller enskild väg, låter som den är allmän väg på storleken (brukar sitta skyltar annars som talar om att den är enskild) i såna fall är det trafikverket som ansvarar för vägen och dit du bör vända dig.
Har en granne som har gjort något motsvarande, vägen gick mitt genom deras gård och nu är den omdragen runt gården. Han fick bekosta det själv, vet tyvärr inte vad kalaset gick på. Sen beror det förstås på hur många meter väg som måste göras och vad ni väljer att göra med befintlig väg.

Ska man göra en grov uppskattning så är materialkostnaden kanske runt 500kr/m och en traktorgrävare kanske gräver 5m väg per timme med dike och allt och kostar runda slängar en 500. Då hamnar du på 600/m, känns lågt känns som ett bond-pris.. du får kolla med någon mark och grävfirma eller annan del av forumet :) men ett hum är det kanske i alla fall om det är värt det.
 
Ahlbom skrev:
Är det en allmän väg eller enskild väg, låter som den är allmän väg på storleken (brukar sitta skyltar annars som talar om att den är enskild) i såna fall är det trafikverket som ansvarar för vägen och dit du bör vända dig.
Har en granne som har gjort något motsvarande, vägen gick mitt genom deras gård och nu är den omdragen runt gården. Han fick bekosta det själv, vet tyvärr inte vad kalaset gick på. Sen beror det förstås på hur många meter väg som måste göras och vad ni väljer att göra med befintlig väg.

Ska man göra en grov uppskattning så är materialkostnaden kanske runt 500kr/m och en traktorgrävare kanske gräver 5m väg per timme med dike och allt och kostar runda slängar en 500. Då hamnar du på 600/m, känns lågt känns som ett bond-pris.. du får kolla med någon mark och grävfirma eller annan del av forumet :) men ett hum är det kanske i alla fall om det är värt det.
Nja, jag tror inte Trafikverket har något med vägen att göra, åtminstone finns den inte med på kartorna på trafikverkets hemsida över de vägar som sköts av trafikverket... har kollat lite närmre nu och den står som enskild väg.

Måste man ha bygglov för att flytta en väg? Måste man ha dit lantmäteriet för att göra något?
 
Redigerat:
Jag är ganska säker på att du måste ha dit lantmäteriet. Grannarna hemma hos oss pratade om att ta dit lantmäteriet för en ny utmätning av vägen då detta var oklart (liten grusväg som ägs av en samfällighet). Detta skulle kosta runt 120 000:- fick vi höra och då blev det inget av det.
Mitt tips är att prata med lantmäteriet!
 
Moltas: hur många meter rörde sig flytten om ?
 
Enskilda vägar sköts i de flesta fall av en vägsamfällighet. Medlemmarna i samfälligheten utgörs av fastigheterna som nyttjar vägen. Dessa betalar en årlig medlemsavgift för att täcka utgifter för underhåll, snöröjning osv. Ta reda på vad samfälligheten heter så kan du prata med lantmäteriet. Men det bästa är kanske att ta reda på vem som är ordförande i föreningen och prata med denne. Då kan du snart få reda på om samfälligheten är med på att dra om vägen. Görs det på din bekostnad och inte medför några nackdelar för övriga medlemmar så borde de gå med på detta. Sedan är det nog dags att prata med lantmäteriet om kostnaderna. En förrättning kan bli dyr även om det inte är fler markägare inblandade.
 
Göran.W
Det billigaste och enklaste borde väl vara att sätta upp ett räcke typ såna dom har på broar.
Står det på din mark lär inga tillstånd behövas.
 
Ahlbom: Vägen skulle inte flyttas. Diskussionen handlade om var vägen exakt slutade och övergick i en privat väg. Lantmäteriet skulle då behöva mäta upp exakt hur många meter vägen var.
 
Moltas: Ok, då var vi inte något klokare där ang kostnaden :-S
 
Tack för alla svar hittills!

Har luskat reda lite mer på hur vägen går och den är dragen på den ena av tomterna som ingår i köpet och vi vill flytta den till den andra. Räcke är inte ett alternativ eftersom vi vill få bort vägen från gården för att slippa ha trafik precis vid huset, mindre risk för katter, höns, hundar osv. att bli överkörda och trevligare att kunna sitta i trädgården utan att bli helt dammig så fort nån kör på vägen när det är torrt...

Nu ska jag bara komma underfund med vad vägsamfälligheten (som jag utgår från att det finns en) heter och vem som är kontaktperson. Har skickat en fråga till lantmäteriet också om vad som behövs göras och vilka kostnader det kan innebära.

Sen är frågan om man ska försöka bearbeta grannen lite för att få köpa en bit mark av honom för att kunna dra vägen ännu bättre och längre från gården. Det skulle dessutom ge plats åt en get eller 2 på gården :)
 
jokamp skrev:
Sen är frågan om man ska försöka bearbeta grannen lite för att få köpa en bit mark av honom för att kunna dra vägen ännu bättre och längre från gården.
Pengar brukar alltid vara ett bra incitament. ;)
 
Samma mark kan ha olika värde för två grannar, och ibland är det därför mer framkomligt och mycket billigare att BYTA mark än att köpa: Ett idealiskt nollsummespel med två vinnare, som dessutom slipper utlösa skatt på reavinst.

Därför kan det vara klokt att passa på att skaffa in "värdelös" mark i dina omgivningar när tillfället erbjudes. Även om du själv inte har något direkt behov av marken, och även om den inte gränsar mot tomterna du redan har kan nyförvärven senare bli utmärkta bytesobjekt. Köper du med dessa förtecken blir du inte alls en lika "farligt angelägen" budgivare, som när det handlar om mark du verkligen är piskad att skaffa...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Läste denna tråd nu och inser att du haft 10 år på dig att flytta vägen.
Hur har det gått under dessa 10 år och hur har du agerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.