Hej! Som rubriken lyder så skulle jag vilja flytta min utomhusdel. Skulle vilja flytta den 2-3 meter åt vänster men hur stor chans är att man skadar kopparrören eller övriga delar? De är ju ändå rätt styva och böjda efter nuvarande plats.

Utomhusdel till värmepump intill husvägg, omgiven av kopparrör och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styvt böjt kopparrör och isoleringsmaterial intill en utomhusenhet som övervägs att flyttas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
messijah messijah skrev:
Hej! Som rubriken lyder så skulle jag vilja flytta min utomhusdel. Skulle vilja flytta den 2-3 meter åt vänster men hur stor chans är att man skadar kopparrören eller övriga delar? De är ju ändå rätt styva och böjda efter nuvarande plats.

[bild]
[bild]
Den känsliga punkten är där kopparrören är anslutna mot värmepumpen. Var mycket försiktig så du inte böjer rören här, glider den konade röränden här får du en läcka och så pyser köldmedia ut och du är så att säga rökt och får ringa på hjälp. Rören i sig är lätta att böja med handkraft i lagom radie. Gör inga tvära böjar så du riskerar att nypa ihop rören. Vet dock inte om det blir så snyggt med 2-3 m rör hängande jämte värmepumpen.
Förutsätter att du menar att göra det själv och inte har vakuumpump, koningsverktyg etc för då ska du såklart korta av rören och göra en snygg installation. Lycka till!
 
Passa på att bygg ett stativ på marken istället för att hänga den på väggen så slipper du få stomljud om du ändå ska flytta den.
 
Tanken är att jag flyttar den så pass att rören är "spända" hela vägen. Funderar mest på ifall man ska Göra det eller ha ut en kyltekniker.
 
Är du försiktig och gör som jag skrev lyckas du troligen. Ta bort rörisoleringen där du behöver böja kopparrören så ser du vad som händer med röret när du böjer, så att du inte överböjer röret så att det nyps ihop. Får du inte till den önskade radien så låt det vara, fortsätt inte att böja bara för att få det riktigt snyggt. När du är färdig och allt fungerar så kan du sätta tillbaka den gamla isoleringen. Misslyckas du så kan du ju ta dit en kyltekniker då som får rätta upp efter dig ....
 
A
stäng kranarna innan så läcker inte allt ut om olyckan är framme
tänk på att på dessa kinesiska pumpar så är kranarna omslängda
 
A
P PåLandet skrev:
Den känsliga punkten är där kopparrören är anslutna mot värmepumpen. Var mycket försiktig så du inte böjer rören här, glider den konade röränden här får du en läcka och så pyser köldmedia ut och du är så att säga rökt och får ringa på hjälp. Rören i sig är lätta att böja med handkraft i lagom radie. Gör inga tvära böjar så du riskerar att nypa ihop rören. Vet dock inte om det blir så snyggt med 2-3 m rör hängande jämte värmepumpen.
Förutsätter att du menar att göra det själv och inte har vakuumpump, koningsverktyg etc för då ska du såklart korta av rören och göra en snygg installation. Lycka till!
det skall f*n till om konan glider för då är det fel gjort från början
 
electroluxaren skrev:
det skall f*n till om konan glider för då är det fel gjort från början
Håller med, men har varit med det själv en gång att den gled. De hade gjort konan för liten och den gled när jag drog i rören. Därav varningen.
 
A
messijah messijah skrev:
Tanken är att jag flyttar den så pass att rören är "spända" hela vägen. Funderar mest på ifall man ska Göra det eller ha ut en kyltekniker.
det blir lättare och troligen snyggare om man tar bort rören från ut-delen innan flytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.