Vi bor i ett hus tilläggsisolerat hus från 1947 med gamla kopplade tvåglasfönster. Fönstren är i hyfsat fint skick, men både karmar och bågar behöver renoveras. I samband med renoveringen funderar jag på att flytta ut fönstren för att snygga till fasaden -- jag och min fru hör till dem som tycker att en tilläggsisolering utan att flytta ut fönstren resulterar i riktigt ful fasad.

Nu till frågan: Jag har inte tagit bort fönsterfodret för att kolla än, men antar att det kan vara svårt att fästa karmen i det tilläggsisolerade partiet. Är det någon som har gjort något liknande? Hur avgör om det blir tillräckligt stadigt, och vad kan man göra för att förstärka infästningen?

(Inser att detta är smått vansinnigt och kostar mycket pengar. Men som sagt, jag stör mig tillräckligt mycket på det för att inte ge upp försöken.)
 
Är det ett trähus ? Jag hade samma problem som jag löste genom att bygga en ram av trä som jag fäste med spikplåtar mot reglarna där fönsterna satt tidigare. Sen ut med fönsterna i den nya ramen - karmskruv och fogskum. Inne satte jag sen byggskiva av furu som foder runt.
 
Tack för tipset! Det verkar enkelt och smidigt. Dock undrar jag om det finns plats för en träram. Jag kanske måste ta bort en del av den nya panelen som är närmast fönstret.

Gjorde du detta i samband med tilläggsisoleringen, eller i efterhand? Minns du vad det är för dimension på virket i träramen?

 
Blir väldigt fint, man får en djupare smyg invändigt och får in mycket mer ljus. Fönstren är ju husets ögon, så det är värt besväret.

Vi har inte behövt ta bort fasaden utan bara öppnat så mycket som nödvändigt. Bra tigersåg rekommenderas, man vill inte handsåga. Vabnligtvis är de ju bara fästade med 2-3 skruvar/spikar per sida. (I vårt fall spikat, eftersom det var ett gammalt elementhus). Använd skruvar. Kolla vattenpasset ordentligt. Vi körde med små masonitbitar (bara bryta till allt eftersom) istället för kilar. När du satt fast fönstret lite lätt, dubbelcheck att det går lätt att öppna och stänga.

En av de viktigaste sakerna är att inte sätta fönstret dikt an det nya ramverket du bygger. Minst 5 mm tror jag du bör ha. Då får du plats med isolering. Du puttar in sönerrivna/skurna långa bitar som du alltid ser till att lägga omlott. Skjut inte in med en kniv - då går det sönder. Bäst är ett vinkeljärn. Jag tror vi höjt temperaturen i huset med runt en grad med de fem fönster vi flyttat ut. En kännbar skillnad. :D

Bra och noggrannt påsatt gummilist m Q-form (heter eg O tror jag) har gjort oerhört mycket mot drag och trafikljud.

Det är möjligt att det ser olika ut på olika ställen eftersom huset är lite äldre, du kanske får lösa det lite allt eftersom.
 
Ja lätt var det inte. Tilläggsisoleringen var gjord innan jag flyttade in annars hade det varit smidigast att göra i samband med denna. Fick riva ner massor av panel för att sen hitta asbestskivor och bakom dem revetering. Fick sen gå rejält fram med tigersågen - jag bytte fönster samtidigt och de var inte riktigt i samma mått som de gamla.

Friskt vågat hälften vunnit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.