MathiasS MathiasS skrev:
Ta en 15mm plywoodskiva och montera på sidorna i hålet i väggen. Gör dessa så breda som behövs givet isolering etc. Då kan du enkelt montera fönstret precis där du vill ha det.
Lite gammal tråd.. Men det dök upp en fråga hos mig.. 15mm plywood som man reglar ut med alltså? Och så fäster man fönstret i dessa plywoodskivor längst ut alltså? Plywoodskivorna orkar hålla fönstret? Har för mig jag läst att det bör vara ca 45mm-reglar för fönstren, men det kanske duger med 15mm när det är plywood (med tanke på att dom är limmade i skikten och därmed tål mer?)
Bör man i så fall använda konstruktionsplywood?
 
4 40talshuset skrev:
Lite gammal tråd.. Men det dök upp en fråga hos mig.. 15mm plywood som man reglar ut med alltså? Och så fäster man fönstret i dessa plywoodskivor längst ut alltså? Plywoodskivorna orkar hålla fönstret? Har för mig jag läst att det bör vara ca 45mm-reglar för fönstren, men det kanske duger med 15mm när det är plywood (med tanke på att dom är limmade i skikten och därmed tål mer?)
Bör man i så fall använda konstruktionsplywood?
Mina fönster har ännu inte fallit till marken +20år senare. Jag använde enklaste sortens plyfa, och den kallas nog konstruktionsplywood i handeln.
 
  • Gilla
Benjaminister och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mina fönster har ännu inte fallit till marken +20år senare. Jag använde enklaste sortens plyfa, och den kallas nog konstruktionsplywood i handeln.
Låter bra. 👍 Då vet jag att det funkar. Ska eventuellt flytta ut 2 fönster här men vet inte exakt hur mycket space som finns mellan regelverk och fönster. Som jag lyckats se hittills så har dom (på 90-talet) monterat de nya fönstren i dom gamla fönstrets ramar. Har dock inte mätt ännu, men ser ut som det finns plats även för 45-reglar som jag kan regla ut med en bit. Men skulle inte det funka så finns ju då plywood som bygger betydligt mindre än 45:surprised:r. Mitt hus är tilläggsisolerat och ny träfasad på en befintlig putsfasad..

Kobstruktionsplywoood ska kunna användas i bärande konstruktioner och kan även förstärka bärande konstruktioner. Är lite dyrare än en vanlig plywoodskiva har jag för mig.
 
Fortsätter i denna tråd, då denna relaterar till vad jag också håller på med.

Vi har en del ny panel och en äldre putsfasad finns kvar bakom regelverket. Fönstret sitter i ett äldre fönsters ramar. Eftersom vi har en del ny panel så bygger ju detta rätt hyffsat och jag funderar på att flytta ut fönstret en bit.

Vi har bytt ut fasad på gavelspetsarna på vårt hus och lagt liggande fasad istället för lockpanel.
Det har reglats upp glespanel på de gamla bottenbrädorna vilket nu bildar en luftspalt bakom den liggande panelen. Lockbrädorna är inte kvar.
Huset är uppbyggt enligt bild:
Längst in där fönstret sitter är den inre träväggen (spontant plank). Fönstret sitter också i ett äldre fönsters ramar.
Efter träväggen kommer någon form av liggande plank där den gamla putsfasaden sitter på och på putsfasaden har det reglats upp med horisontella reglar för stående panel. Mellan reglarna finns tilläggsisoleringen tillsammans med vindpapp. Efter det kommer bottenbrädorna för den äldre panelen och sedan vindskydd, glespanel och liggande panel.
Detta bygger ju en del och fönstret kommer nu ännu längre in än innan, så jag tänker nu att jag nog bör flytta ut fönstret en bit. Har inte riktigt mätt hur mycket plats det finns mellan gamla fönsterramen och fönstret, men eventuellt går det få in en 45-regel på vardera sida.

Jag tänker isåfall att stoppa in en 45x120-regel (eller vad som nu går i fram till 45x45:an som sitter längre fram, eller något sådant så att det finns något att skruva fönstret i längre ut i fasaden så att säga. Dessa får ju i så fall skruvas fast i det äldre fönstrets ramar.. (Det vita på bilderna)
Om det inte går att få plats med 45-reglar, så kanske det funkar med 15mm konstruktiionsplywood som jag sågar till så att de bygger fram till 45x45-regeln?
Låter detta vettigt, med tanke på hur väggen är uppbyggd? Fönstret kommer ju fortfarande sitta "innan" tilläggsisoleringen och någon annan isolering sitter inte direkt i väggen vad jag vet.
Luftkanalen sitter ju allra längst ut innan liggande panelen tillsammans med mellanrummet mellan bottenbrädorna från den äldre träfasaden..

Hur skulle ni gjort?
 
  • Exponerad isolering vid fönster, trä och sidospår, reparationsbehov, utomhus, bostadsdetalj, konstruktionsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggsektion med isolering synlig emellan trä och mörkbrunt fönsterkarm. Belysning och skuggor, konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.