Hej
Ska eventuellt sätta upp en gipsskiva oavanpå en vägg där det redan sitter en försänkt strömbrytare. Min fundering är nu om det blir problem att flytta ut strömbrytaren. Behöver man någon påbyggnadssak, eller finns det någon annan lösning på detta. Eller måste man byta ut hela koppen och strömbrytaren? Och hur sätter man fast en ny bäst när det är gipsvägg ytterst? Det är puts och lättbetongstenar i väggen med en gammal ingjuten dosa men en modern utbytt strömbrytare.
Tacksam för rekommendation
 
Finns förhöjnings-/påbyggnadsringar.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
useless useless skrev:
Köp erforderligt antal i rätt tjocklek:

[länk]


[bild]

Eventuellt behöver du längre skruvar också:

[länk]
Kollade igen hur den är fastsatt och hur hålet ser ut exakt.

Strömbrytarens metallplatta med brytkonstruktionen har två klor som fälls ut mot väggarna när man skruvar in.

Och hålet är bara en enkel rund plast kopp med botten och ett hål uppåt där kablarna kommer ifrån.

Finns kanske någon djupare variant där klorna sitter djupare in?

Ser nu också att det inte finns någon jord. Antagligen för att det var en garderob förut, men ändå märkligt att de inte monterade en jord när de bytte ut allt övrigt i lägenheten. Detta gjordes när jag flyttade hit för 15 år sedan. Sedan gjorde även föreningen en egen kontroll i alla lägenheter för något år sedan. Missade de kanske garderoben.

Elektrisk installationsdosa utan jord i en vägg med en strömbrytares bakre klämmor synliga och kablar som leder in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej. Till så gamla dosor finns ”dosclips” (ex. på elbutik.se). Det är metallklämmor som man slår fast i kanten på den gamla plåtdosan. I denna clips sitter det ett gängat hål, som motsvarar de dosskruvar som finns på moderna dosor. Sedan kan man fästa förhöjningsringen med skruvarna.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej. Till så gamla dosor finns ”dosclips” (ex. på elbutik.se). Det är metallklämmor som man slår fast i kanten på den gamla plåtdosan. I denna clips sitter det ett gängat hål, som motsvarar de dosskruvar som finns på moderna dosor. Sedan kan man fästa förhöjningsringen med skruvarna.
Denna dosa är i plast och ligger löst i hålet. Tittade på de clips du nämnde, men vet inte om varken hålet eller koppen har standarddiameter så att skruvhålen på clipsen matchar strömbrytarens. Dosan är dessutom inte hårdplast, utan lite mjuk. Och om koppen väggar är tillräckligt tjocka för att clipsen fastnar. Dessutom sitter ju koppen löst i hålet och följer med ut om man skruvar. Men det kan man ju lösa genom att limma fast den i hålet.

Skruv med fästclip för installation av strömbrytare i vägg.
 
Kan du inte byta ut den gamla dosan (till en ROT-dosa kanske) om du ändå skall sätta på en gipsskiva?
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Det ser ut som en dosa man har skurit av fronten på för att man inte orkade göra hålet djupare. Jag skulle ha tagit bort den och satt dit en ROT-dosa istället när gipsskivan är på plats.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kan du inte byta ut den gamla dosan (till en ROT-dosa kanske) om du ändå skall sätta på en gipsskiva?
Bra idé. Så blir det nog. Då måste jag väl också byta till en ny strömbrytare som man skruvar fast i ROT-dosan?
 
Det finns hål i strömbrytaren som passar skruvarna i en modern dosa.



M marp68 skrev:
Ser nu också att det inte finns någon jord.
Strömbrytare jordas inte, så det är inget konstigt.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Dosclips går nog bort. Nog vettigt att byta till Rotdosa. Skall du ändå sätta gips, så kan man iofs öppna väggen en bit runt dosan och sätta en vanlig dosa. Om det är problem med djupet på väggen, så finns det extra grunda dosor. 35mm har jag för mig. Det blir trångt, men fungerar om man inte har extra kopplingar i dosan. En brytare får ledigt plats, ett uttag går in med minimal marginal.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Tack för all hjälp.
Gick bra att montera den gamla. Djup nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.