Hej.

Jag ska flytta en tvättstuga från befintligt rum till ett annat rum i en bostadsrättsfastighet. Vad kan jag göra själv och vad måste jag anlita någon till?
El ska dras, vvs och hur är det med ventilation? Fuktspärr? Var kan jag hitta information om sådant och regler etc? Någon som har något bra tips om hur jag ska gå tillväga. Är duktig på bygge själv, men har varken cert (på papper) för vatten eller el.
 
Jag brukar tänka som en generell regel att det som inte dödar får man göra själv! Sedan kan er förening ha andra regler - det bör du kolla upp!

El kan vara direkt dödligt och måste utföras av behörig elektriker. Många av sakerna kan/får du göra själv, men man måste då också vara villig att ta konsekvensera vid eventuella fel. Ditt försäkringsbolag kan vägra betala ersättning om du gjort det själv och då får du väga kostnaden för eventuell sanering gentemot de pengar du  tjänar på att göra det själv.

När det gäller ventilationen bör du beakta att det kan få konsekvenser i övriga lägenheter i huset. Ett ökat flöde i ena änden kan ibland betyda ett minskat i andra änden...
/pygmErik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.