Vi har kommit över ett år gamla stora Tujor som vår granne grävt upp. Det är väletablerade exemplar som grävts upp med mycket jord kring och nu står i säckar (ett exemplar/säck).
Mina funderingar är följande:
Är det helt fel tid att plantera dem?
Ska vi låta dem stå i säckarna till hösten istället?

Tacksam för råd och tips!

/FlitigaLisa
 
Se bara till att vattna tillräckligt så går det nog bra :)
 
Se också till att de står placerade i skugga.
 
Plantera så fort som möjligt och vattna under lång tid, det är bara OK att ha i kruka om de är anpassade till det, d v s man t ex har klippt rötterna på dem.
 
Tujorna är i backen sedan sex dagar tillbaka och vattnas tokmycket. Det ser, så här långt, lovande ut!

/FlitigaLisa
 
Intressant!

Även jag skall flytta tujor. Men har de ett stort, stort rotsystem, eller räcker det med uppgrävning á la sopsäcksmodell?

Bevattning hur länge? Veckor?
 
Vi flyttade några fullvuxna tujor, gick inget vidare. 2 av 6 eller något sådant överlevde. Kan säga att det tar tid innan det märks att det inte gick bra, dvs innan grenarna blir bruna och fula.
 
Jo, det verkar funka. VI grävde upp 77 st i slutet av april och satte ner några dagen efter, resten inom en vecka. Det var thuja drabant mellan 160 och 210 cm höga. Det var lite olika med hur stor jordklump vi fick med, vissa snortunga, andra i stort sett inget.
Jag grävde en rejäl grav på 80 cm brett, 60 cm djupt som vi vattnade, lade i ny matjord, lite hönsgödsel och mer jord och till slut thujorna. Vi hade lite otur med vädret för det regnade inte ens en liten droppe på 40 dagar och stekande sol. Vi vattnade rikligt på kvällen varje dag månad 1 och sen varannan dag säkert en månad till eftersom det var så torrt. Blev lite orolig när jag läste ett inlägg här på forumet om att man ev skulle kunna vattna ihjäl dom, men fortsatte ändå med tokvattningen.
Man kan se att de som har minst direkt sol mår kanon och de andra mår hittills bra och har nu börjat växa på höjden. Det har varit några enstaka bruna kvistar, men mest sådana som fick stryk under flytten. De låg inslängda i en skåpbil och på ett släp och flyttades 13 mil.
Så nu när det gått snart 4 månader så vågar man hoppas på att det kommer att funka. Det har varit mycket jobb med flytten men det kan det ju ha varit värt om de överlever. Vi betalade 2000kr (Plantagen tar 400-700kr/st för dessa=minst 20-30k) totalt och grävde själva upp dom, vilket slit i 30 graders hetta. Höll på att ge upp efter 10 stycken då jag bröt av spaden. Som tur var hade vi en till.
Så mitt tips är våga vinn.
 
Våra ser än så länge ok ut (peppar, peppar, ta i trä!!) Vi vattnade rejält en gång/dag när det var så där tokvarmt och oxå på grenarna en rejäl omgång (svärmor sa att det skulle vara bra). Sedan har ju moder natur skött vattninge de senaste veckorna! Pratade med en kusin till min make. Kusinen drev en handelsträdgård i Blekinge förr och numera sköter och fixar han trädgårdar åt fint folk och företag. Han sa oxå att man skulle vattna rejält en gång/dag men inte för mycket (svår balansgång...) och oxå på grenarna, de drar visst in fukt där oxå. Han rekomenderade oxå att inte klippa dem nu utan till våren istället.

/FlitigaLisa - som håller tummarna för sina Tujor!
 
Kontentan av era mer och mindre lyckade flyttningar är att
a) vattna men även duscha grönytorna
b) gärna täcka med odlingsduk om de är utsatta för mycket sol
c) hålla undan för hanhundsbenlyft

När det gällde c) lyckades jag inte ... :eek: ... av 4 plantor dog 2 - det räcker med ett lyft!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.