Jag har en mindre skogstomt med blandade träd och som jag vill flytta till en annan del av tomten. T.ex. granar och björkar på ca 2-3 meter. Hur går jag tillväga för att flytta träden med störst chans att överleva?

Finns det några särskilda träd man bör rikta in sig på och som klarar det bäst? Tänker t.ex. att man inte vill ta träd som rotar sig för mycket i en radie.

Siktar på att flytta så stora träd som möjligt för hand. Fixar man träd på 2-3 eller kanske t.om. 4 meter?
 
Mycket svårt att flytta så stora träd, upp till 50cm är mera rimligt. Men vill man försöka skall man göra det på sensommaren, precis efter att värmen börjat avta, då får trädet både tid på hösten och sedan på våren att försöka reparera lite av sina sargade rötter. För när sedan sommarvärmen sätter in behöver den kunna suga vatten, och då gäller det att ha något att suga med. Naturligtvis noggrann bevattning hela första sommaren och sedan vid torka påföljande år.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har du tid så börja med att kapa rötterna runt om ena året och flytta andra året.
 
BirgitS
F Flugsmälla skrev:
Tänker t.ex. att man inte vill ta träd som rotar sig för mycket i en radie.
Alla träd har rötter som sträcker sig lite utanför kronan eftersom det är för torrt under kronan. Det är ofta det som sätter begränsningen för hur stora träd man kan flytta eftersom man bör göra så lite åverkan på rötterna som möjligt.

En tumregel är att det finns lika mycket under jord som över jord, dvs. rötterna har lika mycket volym som kronan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.