Jag har en björk som blivit fällt som jag egentligen ville ha kvar. Jag har dock gott om andra björkar på tomten. Vad kostar det att flytta en av dem dit där den gamla stod, mellan tummen och pekingret?
 
Menar du flytta en liten björk eller en stor??
 
Flyttas den med kranbil är väl kostnaden 600:- timmen X antalet timmar
 
Flytta fullstor björk, med uppgrävning och nedgrävning och allt.
 
Troberg skrev:
Flytta fullstor björk, med uppgrävning och nedgrävning och allt.
Hur stor chans är det att en fullvuxen björk överlever en flytt?
 
Troberg skrev:
Flytta fullstor björk, med uppgrävning och nedgrävning och allt.
nej nej det funkar inte
 
Ingenting är omöjligt 13 meter går i alla fall
 
Björkar är rätt så tuffa, och de maskinerna som flyttar träd tar en rätt rejäl rotklump. Men, någon som vågar gissa priset?
 
  • Gilla
sibbeg
  • Laddar…
Troberg skrev:
Björkar är rätt så tuffa, och de maskinerna som flyttar träd tar en rätt rejäl rotklump. Men, någon som vågar gissa priset?
Björkar dricker väldigt mycket vatten. Får de inte tillräckligt med vatten så dör de. Även om du får med en jättestor rotklump till din fullvuxna björk så har jag svårt att tro att du skulle kunna vattna tillräckligt mycket för att få den att överleva till dess den har fått rotfäste och kan suga på egen hand. När det gäller små nyplanterade träd så brukar man behöva vattna de första 2-3 somrarna åtminstone. Vågar inte tänka på hur mycket vatten som går åt till en fullvuxen björk!

Om du ändå vill försöka, så välj en mindre björk och gör operationen sent i höst, oktober-november.
 
En fullvuxen björk kan dricka 300 liter vatten om dagen, tror det blir svårt att vattna ut det...
 
En av anledningarna till att jag vill ha björken där är att det är en del av tomten som tenderar att bli vattensjuk, och tanken är att björken hjälper till att dränera det. Med andra ord, även med ett litet rotsystem så finns det gott om vatten.

Om du ändå vill försöka, så välj en mindre björk
De björkarna jag funderar på är småbjörkar, kanske 10-15 m. En av dem ska dessutom bort i vilket fall, så jag har liksom inget att förlora.
 
Intressant projekt. Jag kallar inte en 10-meterbjörk liten, men...

Jag känner en arborist, mailar en fråga till honom, men får inte svar förrän tidigast på tisdag.
 
  • Gilla
risk
  • Laddar…
Du skulle passat på att anlita maskinen som de använde för att flytta träd i Borlänge när gjorde i ordning det nya handelsområdet för IKEA. Kommer inte ihåg vad priset var men det stod en del i tidningarna i samband med det och då har jag också för mig att de redovisade kostnaden. Men det var en rätt unik "liten" traktor de använde som troligen bara var på blixtvisit i dalarna så om det går att få tag på något liknande är väl tveksamt
 
Troberg skrev:
En av anledningarna till att jag vill ha björken där är att det är en del av tomten som tenderar att bli vattensjuk, och tanken är att björken hjälper till att dränera det. Med andra ord, även med ett litet rotsystem så finns det gott om vatten..
Jag kan inte ange källa eller vilken sajt jag hittade min info från men jag vill påstå att att björken gör det motsatta. D v s att en yta/plats där man placerar björken kommer efterhand att bli vattensjuk. Därmed kommer den yta du vill flytta björken till förbli vattensjuk. Om minnet inte sviker mig var det pil + ngt fruktträd som var utmärkta till att dränera vattensjuka områden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.