Har precis flyttat in i ett flerbostadshus från 1907... Ska riva en vägg mellan vardagsrum och kök vilken lämnar ett litet problem när jag samtidigt tänkt flytta ut den resterande biten av väggen som finns mellan vardagsrum och badrum.

Detta eftersom golvet eller bjälklaget är täckt med ett lager av furuplankor. Dessa är tänkte att slipas och oljas. När väggen kommer det uppstå en skarv mellan golvplankorna på tvären. Detta hade inte varit ett problem att täcka över med en golvlist av något resterande del av vägg inte flyttas. Eftersom den också kommer att rivas och återbyggas längre ut kommer det resultera i en lång skarv mellan golvplankorna som inte kommer att vara en förlängning av väggen. Den kommer ligga innanför väggen.

Min fråga är därför om det det är möjligt att dra upp golvplankorna och flytta ut golvplankorna en bit. Detta kommer att resultera i att skarven kommer att vara en förlängning av väggen som byggs upp igen och därmed också fungera som en liten rumsavkiljare mellan kök och vardagsrum. Det kommer dock uppstå en skarv till då men den kommer att täckas av köksskåp... Någon som har erfarenhet av hur stort projekt det är att genomföra detta? Eller om det finns någon som har ett alternativt lösningsförslag? Har inte kommit åt ritningar så att jag kan se hur bjälklaget ser ut men någon kanske vet hur bjälklag brukade byggas upp under denna period?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.