Vår toa ska växa lite granna så man slipper att ha vasken i knät när man sitter där... Den är knappt 90 cm bred och 1 m lång idag!!! och på den ytan är det både toalettstol och vask!!!! Nej det går inte att sätta en mindre vask...den är redan minimal ochsitter kloss... Det går bara att bredda toaletten på ett håll andra alternativ är uteslutna på grund av murstock, trapphus, genomgång till rum...Nytt mått på toaletten blir ca 160 *100cm. (eller så är det nu när den väggen är riven!

Så toastolen skulle behöva flytta lite på sig åt ena hållet så att man kan få det extra utrymmet . Det handlar om ca 50 cm som behövs. Avloppet sitter i golvet....
kan man göra något så man inte behöver ta upp ett nytt hål i golvet och så...( det blir mitt i köket isåfall :-/ Golvet ska höjas en bra bit, ca 30-40 cm för att golvet ska komma i nivå med resten av våningen (gammalt hus med stor variation på både golv och takhöjd efter lite märkliga renoveringar gjorda på 70 talet och vi försöker få det lite mer enhetligt) ;D
 
Som jag förstår så kommer du alltså att få 30-40 cm "tomrum" i golvet på den sträcka som blir mellan WC och gamla avloppet. Med den bygghöjden borde det inte vara några problem att få i ett avloppsrör med 2 krökar. Du behöver ju först kröka av det som kommer upp ur nuvarande hålet, sedan ca 50 cm rakt rör med lite fall (räcker med 5mm på den sträckan tror jag), och sedan en ny krök för att komma upp ur nya golvet. Rören är ju 105 mm. Så 30-40 cm tomrum bör ju räcka. Tänk bara på hur ni reglar upp så ni slipper gå igenom en regel med röret. Det som kan sabba resonemanget är att någon av krökarna kanske bör vara gjord som 2X45 graders krökar för flödet skull. Hoppas någon med mer VVS kunskap kan svara på det, borde igentligen få plats ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.