Hej,

Jag har ett gammalt hus stående ca 1850. Läget är helt kasst men huset är i ok skick. I alla fall stommen. Det är på cirka 100 kvadrat i ett och ett halvt plan. Inte helt litet alltså. Nu vill jag flytta det till ett vackrare läge. Går det? Plockar man ner det och sedan monterar ihop det igen? En del jobb förstår jag men är det värt att försöka. Tar man med sig grunden också eller gjuter jag en platta? Finns det någon litteratur som behandlar ämnet?
 
Det borde väl gå bra att montera ned den och sätta upp på annan plats. Du får väl antagligen byta delar av taket och bjälklag, lite beroende på hur det ser ut. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att ta med grunden.... Jag antar att detta hus antingen står på plintar eller har torpargrund, och jag skulle nog satsa på att få till samma lösning på nya platsen (för att behålla huset i "orginal" då det är gammalt)

Jag har en kompis som köpte herbren i Hälsingland och sålde dem i Stockholm. Han märkte upp alla stockar och monterade ned huset. Sen var det "bara" att fixa grund på den nya platsen och trava upp huset igen.
 
Här finns en blogg om några som flyttat sitt hus.

Det kanske är någon här? Vet inte var jag fått tag i länken någon gång i tiden.
 
Det finns litteratur om detta. en som jag vet så här på rak arm är "Flyttning av timmerhus" av Göran Gudmundsson. Jag har aldrig flyttat något hus så jag vet inte om den är bra men de andra böckerna i den serien ger mycket information om än lite ensidigt ibland.
 
Det finns rätt mycket litteratur. Gysinges "Flyttning av gamla hus" men även "Från stock till stuga" är bra att ha. Vi klarade oss bra med dem, och nu står huset där det ska, på platta. (Vi beräknar att golvvärme är den mest energieffektiva uppvärmingen av alla, vilket var viktigt för oss)
 
Om det är värt det kan bara du svara på. Är det ett färdigt hus i dagsläget? I sådana fall är det otroligt mycket jobb, är det bara stommen så är det en lätt sak. Märk upp stommen i ändträt så att märklapparna inte försvinner, se till att använda en bra penna, vattensäker såklart och uvmotståndig.

Vidare behöver du införskaffa en lågvarvig borrmaskin samt en dymlingsborr för jag rekommenderar att du dymlar ihop huset ordentligt när du sätter upp det då gamla hus sällan är ordentligt dymlade. 40mm borr finns på clas olsson. Dymlingarna klyver du fyrkantiga 31x34mm, fasa alla kanter med kniv.

Grunden kan du väl ta med dig om det går och den är fin? Gjuter du platta så är det ju värt på så sätt att du kan ta bort syllvarvet om det är dåligt då det var trossbotten i dagsläget? Glöm inte kapillärbrytande skikt i så fall syllremsor finns i papp, foamliknande matrial, plast och förstås näver som är otroligt vackert. Fråga på och lycka till
 
Jag tar mig en funderare till. Det är ju så himla roligt och tar man bara god tid på sig så ska det nog gå.

God Jul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.