Hej allihop!

Jag skulle gärna ta hjälp av forumet när det gäller att få fram duktiga hantverkare/timmermän som kan montera ner, flytta och sätta ihop en timmerstomme i Dalarna.

Huset är relativt stort ca 18x9 meter, ca 5 meter till takfot och ca 7,5 meter till nock. Liggande timmer som är frilagt från panel och dylikt. Bred väg ända fram till huset. Möjligtvis något behov av att laga mindre del av bottensyll annars frisk virke.

Ska flyttas ca 3 mil och monteras på torpargrund.

Jag kommer aldrig ha tid att göra detta själv inser jag utan behöver lejd, professionell hjälp.

Mina frågor:

1. Finns det hantverkare där ute som kan göra detta till ett vettigt pris (jag har fått MYCKET varierande offerter)?
2. Hur lång tid bedömer ni att detta skulle ta (med adekvat utrustning och manskap)?
3. Ungefärlig kostnad, ink. demontering, transport, resning?

Glada timmerhälsningar!
 
Jag förstår att du fått varierande offerter. Hitta en timmerman du trivs med, kolla upp honom, referenser osv och sen tar du det på löpande. Hus ska man inte stressa med, och det är risken om du tar en timmerman som räknat bort sig och därför stressar för att inte gå back. I Dalarna borde det inte vara några som helst problem att hitta folk. Ring Björn Frost på Sjöviks fhsk utanför Avesta. Han kan garanterat rekommendera dig någon.
 
Jag flyttade ett hus 2 1/5 våning, 7*12 meter för ett par år sedan.

Det tog c:a en vecka att riva och flytta, och sedan timrade vi upp det på c:a 1,5 månad. Det var jag och en timmerman, och ganska mycket lagningar.

Timmermannen kanske la 350h, och jag 400h på jobbet. Men vi körde utan ställningar, och jag köpte en begagnad byggkran för ändamålet. Det landade på ungefär 140 000 + min egen tid.

Jag fick offerter mellan 150kkr och 600kkr. De som låg över en halv miljon var "riktiga" byggfirmor som ville ta dit bodar, använda riktiga ställningar etc.

Gör mycket själv, är mitt tips. Det är kul att timra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.