Skulle vilja flytta upp termostat för mitt värmegolv T2 Röd högre upp på väggen . Är det ok att skarva värmekabel och givare i befintlig apparatdosa?
 
Ja det kan du, men använd en skarvsats för T2Röd värmekabel (dvs presshylsor, krympslangar som följer med skarvsatsen) golvgivaren kan du skarva med nästan vad som helst bara kontakten blir ok
 
Värmekabeln kan du ju oxå skarva med med "vanlig" kabel, typ FK om det är infällt eller EKK om det är utanpåliggande ledning. För jag förmodar att du inte ska använda dig av värmefunktionen uppe i väggen?
 
Med T2 Röd har man värmekabel ända upp till termostaten, men i den dosan kan man skarva på en anslutningsledning som man drar upp till det nya läget. Dock kvarstår att man ska skarva med rätt matr. avsett för att skarva T2 Röd. FK duger inte om man ska dra svagströmskabeln i samma rör/dosa.
 
  • Gilla
M_J_E
  • Laddar…
elmont skrev:
Med T2 Röd har man värmekabel ända upp till termostaten, men i den dosan kan man skarva på en anslutningsledning som man drar upp till det nya läget. Dock kvarstår att man ska skarva med rätt matr. avsett för att skarva T2 Röd. FK duger inte om man ska dra svagströmskabeln i samma rör/dosa.
Med T2 Röd kan man ha värmekabel ända upp till termostaten. Man kan även (efter att ha monterat anslutningssatsen) ansluta den till en kopplingsplint och därifrån gå vidare med en starkströmsledning till termostaten, eller t.ex. en kontaktor om man har flera slingor på samma termostat.
Att skarva på en bit T2 Röd för att flytta upp termostaten en bit på väggen fyller för mig ingen funktion och skapar dessutom bara mer jobb helt i onödan.

Varför skulle inte FK duga? den är ju godkänd för den högsta spänningen i systemet och normalt vid infälld installation så använder man ju sådan vid inkoppling av termostaten.
 
FK har bara enkel isolering. Det behöver ett isoleringslager till för 230 V mot svagströmsledningar.
 
  • Gilla
M_J_E
  • Laddar…
Ok, förstår jag detta rätt? Givaren skarvar jag med vad som helst i princip (FK i samma färg, eller råder då förväxlingsrisk?). Idag sticker det ur värmekabeln fram två decimeterlånga svarta kablar som satt på fästa på termostatets plintar. Dessa skarvar jag med något som har ett isoleringslager mer än vanlig FK (Vad kallas en sådan kabel)? Duger det att skarva med t ex u-båtar?
 
Använder du FK (som har en isolering för 230 V) till både givare och värmekabel så är det ok.
 
  • Gilla
M_J_E
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Använder du FK (som har en isolering för 230 V) till både givare och värmekabel så är det ok.
Det var ju precis det som uttrycket "den är ju godkänd för den högsta spänningen i systemet " i mitt inlägg syftade till, att använda FK till båda alltså
.....
 
kalubah skrev:
Ok, förstår jag detta rätt? Givaren skarvar jag med vad som helst i princip (FK i samma färg, eller råder då förväxlingsrisk?). Idag sticker det ur värmekabeln fram två decimeterlånga svarta kablar som satt på fästa på termostatets plintar. Dessa skarvar jag med något som har ett isoleringslager mer än vanlig FK (Vad kallas en sådan kabel)? Duger det att skarva med t ex u-båtar?
Hur drar du upp ledningarna från befintlig apparatdosa, infällt (rör) eller utanpåliggande kabel?
 
Dodger skrev:
Det var ju precis det som uttrycket "den är ju godkänd för den högsta spänningen i systemet " i mitt inlägg syftade till, att använda FK till båda alltså
.....
Missuppfattade dig lite, men nu är vi överens. (y)
 
  • Gilla
Dodger
  • Laddar…
Dodger skrev:
Hur drar du upp ledningarna från befintlig apparatdosa, infällt (rör) eller utanpåliggande kabel?
Jag har öppnat upp väggen och lägger en ny infälld apparatdosa för termostaten ovanför den gamla. I den gamla ska jag sätta in en strömbrytare för takarmaturen och skarven på värmekabeln+givaren lägger jag bakom denna. Infällt rör alltså.
 
Du skulle kunna dra 2 rör upp till dosan. Det ena röret drar du svagström i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.