Hej,
Vi ska tapetsera om vårt sovrum och tänkte samtidigt passa på att flytta en strömbrytare för takbelysning. Den sitter i nuläget bakom dörren när man öppnar den och vi vill flytta den till andra sidan av dörren. Självklart kommer vi att låta en elektriker göra detta.

Vad innebär detta med att man inte får skarva i väggen? Betyder det att man måste ha hela kablar ända från det ställe där elen kommer in i rummet, typ i någon kopplingsdosa? Vi vet ju inte var den dosan sitter. Rummet är gipsat. Behöver vi slita ner allt gips tills vi hittar var dosan finns? Eller finns det något godkänt sätt där man bara tar bort gips på respektive sida + ovanför dörren?

Om ni tänker er ett mardrömsscenario, hur bökigt skulle detta projekt kunna bli? Rummet ligger på övre plan i huset som byggdes ca 83-86 någongång.

Det här är kanske dumma frågor, men vi har inte så stor erfarenhet av detta med el...

Tack för svar!

- Emma
 
:blushing: Oj, insåg nu att jag kanske borde ha lagt denna fråga i Elinstallation.
 
Dosan finns nog under tapeten, mycket möjligt vid taket rakt ovanför strömbrytaren. Elektrikern hittar den säkert i alla händelser.
 
Gipsa över dosorna är inte tillåtet, så den bör finnas bakom tapeten. Knacka lite försiktigt uppe på väggen ovanför strömbrytaren och lyssna om det känns ihåligt nånstans.
 
Ja kanske, det finns bara en strömbrytare i hela rummet. Men två eluttag, som sitter på en annan vägg.

Jag tänkte bara att det bästa (billigaste) är väl om vi förbereder genom att ta bort gipset innan elektrikern kommer. Försöker gissa mig till hur mycket jobb det här kan bli, innan vi börjar.
 
Det kan ju även vara så att den kommer direkt från takdosan som i sin tur matas från centralen - I sådant fall finns det ingen dosa i väggen.
Om en finns så borde det vara så att den är rakt ovanför brytaren men kan i princip sitta vart som likväl.
Vill man göra det snyggt så är det nog lika bra att rycka gipsen kring dörren och lägga över röret på andra sidan dörren och byta ut kablage till närmsta dosa.
Får en känsla av att en elektriker kanske skulle lägga utanpåliggande då de jag stött på inte gärna "snickrar"...
 
Om elen kommer från takdosan, måste man ta ner hela innertaket då? Det är i trä, så det känns jättebökigt.

Vad menas med utanpåliggande - kablar utanpå tapeten?

Jag var uppe och knackade lite nu, låter ihåligt rakt ovanför ungefär en dryg decimeter ovanför strömbrytaren. Inte så ihåligt högre upp.
 
Vända dörren istället, kanske?

Oj, nu tappade elektrikern jobb :)
 
Kurtivan, nej det blir tyvärr en jättedålig lösning ur alla avseenden förutom att strömbrytaren hamnar rätt :)
 
Venden skrev:
Om elen kommer från takdosan, måste man ta ner hela innertaket då? Det är i trä, så det känns jättebökigt.

Vad menas med utanpåliggande - kablar utanpå tapeten?

Jag var uppe och knackade lite nu, låter ihåligt rakt ovanför ungefär en dryg decimeter ovanför strömbrytaren. Inte så ihåligt högre upp.
Behöver mer största sannolikhet endast riva väggen kring dörren.
Utanpåliggande = Kabel på tapeten.
Dosan sitter, om det finns, mest sannolikt 10-20 cm från/uppe vid taket och inte så nära brytaren.

Man kan alltså skarva röret om det inte räcker och byta kablaget till den dosan var det nu kommer ifrån.
Det finns ju mätutrustning för att ta reda på vart röret ligger som man kan hyra/låna.
 
Slacker: Ja OM dosan sitter i väggen ovanför brytaren verkar det enkelt. Men om det är en takdosa, hur gör vi då?
 
Det går att dra om nytt från takdosan (oftast). Har du en taklampa i rummet? Kolla om det finns en dosa där med en en del extra trådar.
 
Lordi: Men som sagt, vi har trätak... helst inget vi vill ta ner för det görs inte i en handvändning direkt. Det finns taklampa.
 
Öppna väggen och titta hur det ser ut....efter det fatta beslut.....jag gissar att ni får dra om tråd från takdosan men detta är inget problem......
 
Venden skrev:
Lordi: Men som sagt, vi har trätak... helst inget vi vill ta ner för det görs inte i en handvändning direkt. Det finns taklampa.
Ok, men dosan (om det finns någon) ska inte vara inbyggd ovan trätaket. Kommer det bara ner ett rör med trådar till taklampan då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.