Flytta strömbrytare+termostat till utsidan av väggen?

Jag har ett ganska nyrenoverat badrum, men ångrar mig nu och vill ha strömbrytare samt golvvärmens termostat på utsidan av badrummet. Det jag skall göra är att sättre brytaren i samma hål men bara vända på prylarna.

Jag måste sätta igen hålet på insidan o öppna upp så det blir hål till utsidan av väggen. Är detta trixit o svårt? ..då tänker jag på el-kablarna främst, men även denna plastinsats som finns där, måste den vändas också?

Jag har eljo-kontakter.

Patrik
 
Trixit kan det vara, beroende på hur mycket åverkan på väggen du vill göra. Svårt... Nej

Det du kan göra är öppna en del av ena sidan av väggen, vända på dosorna (som som sitter fast mot en regel) och stänga till igen. Jag skulle ha öppnat väggen på den sida som inte är badrummet för att inte göra skada.

Problem du kommer att få är bl.a att du får runda hål i väggen i badrummet där brytarna har suttit. Hur får du det snyggt och tätt?

Ett sätt kan vara att inte ta bort de gamla dosorna, utan sätta nya riktade åt andra hållet. Då får du visserligen tomma dosor i badrummet (kan täckas med tex täcklock) men det är definitivt billigare än att "reparera" hål nyrenoverat badrum.

Du kommer också att behöva "göra snyggt" igen på den sidan du har öppnat. Men det kanske bara är gipsvägg och tapet?

Innan du börjar så stänger du givetvis av elen för de berörda dosorna och kopplar ur kablarna ur strömbrytare och termostat. Dokumentera väl hur kablarna satt innan du kopplar ur.

(Jag är definitivt inte väl insatt i behörigheter för detta, men i mitt tycke så får man göra detta själv med kännedom, likväl som man får byta uttag och brytare själv. Men det får en elektriker svara på)
 
Det är ett jobb för en behörig installatör. Du skall montera nya dosor och det får man inte utan behörighet.

Jobbet är enklast utfört genom att lossa skivan utanför badrummet. Rören måste flyttas från de gamla dosorna till de nya om du vill ha kvar dosorna i badrumsväggen, ska dosorna bort i badrummet så vänder man bara på dem och spikar fast dem mot hallen. Detta kräver också att väggen öppnas.

Man kan också skära upp skivan ca 30x30cm med ett sticksåg och sedan skruva fast den igen efter eljobbet medelst en 1"x4" bräda som stöd vid skarven som uppkommer.
 
I och för sig så menade jag koppla ur brytare och termostat tillfälligt (som jag menade att man nog borde få göra).

Gällande dosorna är det ju en annan femma.
 
Kolla hur termostaten reglerar!
Reglerar den enbart på golv-värmen är det ju inga problem, men känner den även av värmen i rummet kan det bli konstiga effekter då termostaten inte sitter i samma rum som värmegolvet!
 
Tack.

Jag har tyvärr puts o tegel i väggarna. badrumsväggen är nog bara puts så det finns ingen gisp att skära i.

Tanken var att sätta igen hålet i badrummet med kakelplattor som jag har över - det fixar jag ganska lätt. Men att vänta på dosan vill jag slippa, tror inte jag behöver göra detta, är väl "bara" att göra hål i dosans baksida o dra kablarna denna väg?

När elektrikern var hos mig så frågade han om jag ville ha strömbrytaren på in/ eller utsidan av badrummet, och då tror jag inte hans tanka var att bila upp väggen för att vända på dosan, utan att göra hål i den som min tanke var.

(Tåls att säga att jag frågade honom om det gick att göra samma sak med elutagen i lyan, och det gick jättebra! Smart tyckte jag att få ett extra eluttag genom att genomborra ett befintligt o få uttaget på andra sidan väggen - ingen ny dosa här inte) ....fast kanske man måste skruva fast strömbrytaren i själva dosan? ...hur lyckades då elektrikern montera eluttagen om det inte fanns skruvhål i dosornas "baksidor" ? Hmmmmm
 
Det går alldeles utmärkt att komplettera med en dosa på motsatta sidan men nu ska nattugglan täcka för dosan som ledningarna ska gå via och då kommer problemet att det ska vara utbytbart, det går inte komma igenom med en dragfjäder. Om man tar upp ett stort hål (=hela botten)i dosbotten kan det vara mera OK.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Det går alldeles utmärkt att komplettera med en dosa på motsatta sidan men nu ska nattugglan täcka för dosan som ledningarna ska gå via och då kommer problemet att det ska vara utbytbart, det går inte komma igenom med en dragfjäder. Om man tar upp ett stort hål (=hela botten)i dosbotten kan det vara mera OK.

Prototypen
Sakta i backarna, missförstå mig inte.

Dosan som finns på plats idag kommer sitta kvar! Det jag skall täcka är strömbrytarhålet efter jag monterat borts sjävla strömbrytaren. Jag kommer göra hål i dosans baksida. Jag kommer inte flytta eller ändra på själva "rör-hålen" där strömmkbalarna går in i dosan.

Det jag kanske kommer få göra då antar jag är att skaffa en till dosa som jag för skära ganska tunn så den för plats i väggen brevid den befintliga dosan. Sätta dem "rygg i rygg"

Detta går väl?
 
Jag tror ni egentligen menar samma sak...

Dosan som monteras (rygg i rygg som du skrev) har inga egna anslutningar utan fungerar bara som en form av förhöjningsring för att komma i liv med andra sidan väggen.

Jag tolkar poängen i prototypens inlägg som att "ta inte upp för litet hål i ryggen mellan dosorna". Ta bort hela botten, annars går det inte att komma åt senare om man vill byta kabel eller nåt.

Beroende på hur tjock väggen är så kanske du inte ens behöver kapa ner den andra dosan då de kanske får plats rygg-i-rygg ändå. Dock med bottnarna borttagna enligt ovan.
 
Vi är nog inne på rätt väg allihopa. Rygg i rygg går bra med inte förskjuten i sid eller höjdled. Och botten borttagen så man har en chans att få in en dragfjäder i röret.

Prototypen
 
Syvve! TACK för svar! Det låter som det går att lösa till slut :-D
 
Tänk också på att eftersom dosan blir "djupare" från andra sidan väggen så kanske inte kablarna räcker till. Det kan bli trixigt att koppla in strömbrytaren igen med kablar som bara sticker ut ett par cm.
 
Men dom går ju att byta!

Prototypen
 
Visst går dom att byta... oftast.

Tex kan ju kabeln till golvvärmeslingorna vara nätt kapad, och den byter du inte hur som helst.

Tänkte bara att det kan vara värt att tänka tanken så att man inte står där en dag med "tänkte inte på det" och hål i väggen.
 
Hej,

Stämmer att väremkabelgivaren kanske kommer dras ur sitt läga några centimeter. Ska kolla lite hur det ser ut innan jag bestämmer mig att göra hål i väggen. Tack o lov så är mina innerväggar tunna, kanske bara 2cm från nuvarande dosa till väggens slut. Blir svårt att fixa en till dosa "rygg i rygg" men jag skall nog få till det.

..men just det ni säger att kablarna måste räcka till.... det märker jag. :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.