Hej! Vi har en stödmur mot grannens tomt som behöver bytas då den håller på att rasa ner mot dem. Då vi tittar på gränsmarkeringarna verkar det som att muren står minst 50 cm in på vår tomt på vissa ställen. Är det brukligt att göra på det sättet? Grannens hus ligger väldigt nära stödmuren så kan det vara för grannsämjans skull man lagt muren in på tomten, eller gör man medvetet så för att kunna gå nedanför muren för att inspektera den och ändå vara på tomten? Muren är också ca 30-50 cm lägre än vad vi skulle ha önskat, då vår tomt sluttar rejält ner mot muren vilket gör att en dryg meter av vår tomt vid muren är ganska obrukbar. För oss är denna fråga viktig då huset ligger ca 4 m från tomtgränsen och varje dm är av värde... men gissar att det kräver bygglov om vi lägger på nån dm på stödmuren, eller räcker det med grannens godkännande?
 
Kolla upp med kommunen vad som gäller. Här har vi 50cm max i höjd utan bygglov.
Det kan räcka med medgivande av granne beroende på policyn från kommunen.
 
Bygger du en ny mur som är på en annan plats eller med annan höjd behövs nytt lov. Man brukar säga att ett staket eller mur mot grannen ska gå att underhålla från din sida tomtgräns. Därav de 50cm troligen, så man kan måla om när det behövs.

Om du gör den underhållsfri så kan du ju söka nytt lov för att ställa den på tomtgräns, men då får jag för mig att ditt gamla lov inte längre gäller. Så var lite försiktig här, fundera och utred (inklusive prata med grannen) innan du skrider till verket med nya ansökningar.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Japp, även stödmur är en bygglovspliktig mur. Sen är det den vanliga diskussionen om när en icke bygglovspliktig stenkant (mitt begrepp!) blir en mur som ju kräver bygglov. I rätten kommer detta att avgöras främst baserat på den visuella intrycket som konstruktionen ger. Många kommuner har någon sorts höjdangivelse som en riktmärke för när de tänker göra tillsyn enligt PBL men det är egentligen inte juridiskt bindande utan mer en praktikalitet. Rent formellt kan en kommun kan inte göra en mur icke bygglovspliktig genom att hitta på en höjd men de kan i praktiken (olagligen) obstruera gällande sin lagliga skyldighet att göra tillsyn enligt PBL.

En förklaring till att er stenkant/mur är lite låg kan således vara juridik, att man inte velat passera en av kommunen angiven höjd för att slippa en diskussion om det är en mur som ju kräver bygglov. Att det hela ligger en bit in på er fastighet är föredömligt. Underhåll krävs ju efter ett antal år och det ska kunna ske från den egna fastigheten om inte grannen ställer upp med en överenskommelse eller servitut.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tack, vad bra med tydliga svar. Muren är idag 1,2 m hög på högsta punkt, har för mig att det är nån gräns de hos kommunen... jag gissar att om vi renoverar den som den är så behövs inga nya bygglov, men om vi flyttar, höjer och ev också förlänger vilket skulle behövas, så behöver vi bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Samtidigt undrar jag, hur mycket underhåll kräver L-stöd om vi byter till det?
 
D Dunvillan skrev:
Samtidigt undrar jag, hur mycket underhåll kräver L-stöd om vi byter till det?
De kan behöva lagas. Hade L mot grannen på förra huset och då marken rörde sig sprack det mellan stöden.

Det går att upprätta ett servitut med grannen om att ni får nyttja deras mark vid underhåll av muren.
 
Claes Sörmland
D Dunvillan skrev:
Tack, vad bra med tydliga svar. Muren är idag 1,2 m hög på högsta punkt, har för mig att det är nån gräns de hos kommunen... jag gissar att om vi renoverar den som den är så behövs inga nya bygglov, men om vi flyttar, höjer och ev också förlänger vilket skulle behövas, så behöver vi bygglov.
Eller ändrar utseende!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Dunvillan skrev:
Tack, vad bra med tydliga svar. Muren är idag 1,2 m hög på högsta punkt, har för mig att det är nån gräns de hos kommunen... jag gissar att om vi renoverar den som den är så behövs inga nya bygglov, men om vi flyttar, höjer och ev också förlänger vilket skulle behövas, så behöver vi bygglov.
Precis. Renoverar så den ser likadan ut som nu eller som ny, generellt inget nytt lov. Men annars nytt lov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Precis. Renoverar så den ser likadan ut som nu eller som ny, generellt inget nytt lov. Men annars nytt lov.
Aha, så om man inte vill ha liggande slipers igen så måste man ha nytt bygglov, alltså... vi kommer nog inte undan det i så fall...
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
De kan behöva lagas. Hade L mot grannen på förra huset och då marken rörde sig sprack det mellan stöden..
L-stöd är alltså inte alltid mest underhållsfritt då? Jag tänker att det annars är bra med L-stöd, men det finns kanske olika kvalitet?
 
D Dunvillan skrev:
L-stöd är alltså inte alltid mest underhållsfritt då? Jag tänker att det annars är bra med L-stöd, men det finns kanske olika kvalitet?
Allt är beroende på. Hade de som byggde tomten bredvid mig inte fuskat med dräneringen skulle inte muren ha satt sig. Har själv byggt några med block och mursten och det har inte varit några problem.

Tur/otur och hur bra grundarbetet är gjort skulle jag säga avgör hur underhållsfri muren kommer att bli.
 
D Dunvillan skrev:
Aha, så om man inte vill ha liggande slipers igen så måste man ha nytt bygglov, alltså... vi kommer nog inte undan det i så fall...
Då finns det en risk så hör av dig till kommunen och fråga. Kom ihåg att du alltid kan vara anonym i myndighetskontakter, om du skulle vilja.
 
  • Gilla
Dunvillan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.