Tjena!

Jag har en ramverktakstol och jag funderar på att flytte stödbenet och därmed minska kattvinden. Om jag tittar på Lathunden, ska det gå bra, men räknar jag rätt?

Mitt hus:
  • är 8m på bredden
  • har taklutningen på 45 grader
  • ligger i snözon 1.5
  • har tegel, därunder spåntak
så om jag tittar här:

lathund2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


då ska:
  • överram (Ö) vara min. 45x145mm
  • underram (U) vara min. 45x220mm
  • höjd vid stödben 1200mm

Det är en gammal kåk, så i nuläget är överramen 100x120mm, underram 100x195mm. Centrumavstånd är ca. 950-1000mm mellan takstolarna. Höjd till hanband är ca. 2300mm. Och väggen till kattvinden (som jag faktisk inte tror är bärande) är på 1700 mm.

Nu äntligen frågan!

Böjstyvhet, dvs. (b * h^2) / 6, av befintlig överram och underram överstigar minimum angivit i Lathunden:
  • (Ö) 45x145mm = 156cm^3 < 100x120mm = 240 cm^3
  • (U) 45x220mm = 363cm^3 < 100x195mm = 634 cm^3

Kan man då konkludera att det går bra att flytte stödbenet en bit från höjd på 1700mm till ny höjd på 1350mm ? Det är ju inom dom 1200mm angivit i Lathunden, och över/underram är om jag räknar rätt starkare än angivit minimum.


Är mycket taksam för åsikter.
 
Fick tag på Takstolsboken 2010 (hurra! för bibblan) och knäppte in lite mått i programmet som följer med. Fick fram detta:

takstolsboken.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stödbenen (B-L) och (J-N) har en utnyttelsesgrad på ca. 7% när dom är placerat på en höjd av 1200mm. Tyvärr går det inte att flytte på dom i programmet.

Hmmm.... :|

Frågan är ju nu om:

  1. mina gamla överramer på 100x120mm har samma eller bättre egenskaper än dom 45x145mm som blir använt i Lathunden och Takstolsboken
  2. där är risk att överramen knäckar om jag flyttar stödbenen till en höjd av 1350mm -- kan tänka mig att där blir en annorlunda påfrestning på punkten U1.

Någon som vet om 100x120mm är allmän ekvivalent till 45x145mm ?

Vem kan man fråga?
 
Redigerat:
Som jag ser det har du varit mycket omsorgsfull när du sökt och tagit fram fakta för ditt tänkta jobb, det är ju riktigt bra, tänk om fler gjorde så. Du har tätare satta takstolar än i exemplen, dimensionerna tycker jag vi kan se som minst lika starka i befintlig, din lilla förflyttning av stödbenen på 350mm horisontalt bör vara helt försumbart i sammanhanget (ligger ju fortfarande långt upp mot övre delen).

Så ser jag på det för vad det kan vara värt, skulle själv inte tvekat det minsta.
 
Jo tack så mycket, GK100, jag försöker ta fram så mycket fakta det bara går. Med takstolar kan det ju bli dyrt om inte man gör rätt :)

I övrigt märkar jag nu att jag hade skrivit fel i första inlägget. Befintlig kattvindsvägg och stödben har en höjd på 2000mm -- det är på andra sidan av rummet att den är 1700mm.

Det betyder att jag vill flytta den typ 700mm horisontalt, men det ska ju ändå vara okej jfr. beräkningarna från Takstolsboken och Lathunden.

Dessutom, om man tittar på kattvindsväggen, så är den uppbyggt av några 70x75mm stående reglar, CC på ca. 1000mm, med spontade brädor på ena sidan bara. Reglarna står på golvbrädorna (tjocklek 28mm), dvs. ingen följare/avväxlingsbalk, och dom är endast spikat i golvet -- inte direkt i underramen. På insidan har överramen hyvlade spontade brädor och reglarna är spikat i dessa. Så vitt jag jag kan se är dom inte heller spikat i överramen (men det är ett 30-talshus, där jag ibland hittar sju helvetes långa spikar :D)

Så, det kanske är lite tveksamt att kalla reglarna för stödben, dock har väggen ju så klart en stabiliserande effekt.

Magkänslan säger att det inte ska vara ett problem att flytta väggen, men åsikter är så klart mycket välkomna.
 
Jag kan i princip bara skriva som tidigare, ser det som helt problemfritt. Om du nu dessutom sätter stöttorna som korrekta stödben och sen skivvägg på det, ja bra blir bättre. Kanske någon annan har något att tillägga men det har ju varit magert i tråden.
 
  • Gilla
krr
  • Laddar…
Har inte kommit till skott än :D, men var präcis på vinden varifrån det går att kasta en blick på överramarna.

Nu är dom 80 år gamla men ser faktisk fortfarande jättebra ut. Lite torksprickor, men inte något farligt. Och dom är inte skarvade på höjd med stödbenen/kattvindsväggen -- det var det jag tänkte dubbelkolla.

Jag hittade också där man har spikat stödbenen i innerpanelen:

spik1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spik2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spik3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt så nära, men ändå bredvid överramen... Kanske för att överramen är stenhård att spika i -- det blir möjligen det största problem i detta projekt :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.