Jag har en förmultningstoalett (installerad av tidigare ägare från byggtid 1976) som består av en stor tank nere i källaren där skiten komposteras. Från tanken går ett grovt ventilationsrör (110 eller eventuellt mer, jag ser bara en rörkrök) upp genom taket. Totalt är röret nog på ca 8m eftersom det slutar i höjd med nocken. Högst upp i röret sitter en fläkt, av okänd styrka, som går kontinuerligt. Vi har sovrummet precis under taket där fläkten sitter och den hörs men stör inte.

Det funkar ganska bra, men vid kraftigt fallande temperatur och stark vind får vi en del lukt i huset. Det vore bra med en kraftigare fläkt som kan varvtalsreguleras (och eventuellt även köras hårdare för att ventilera ut fukt genom toaletten efter duschning).

Kan någon hjälpa mig räkna ut hur stort flöde jag behöver? Hur räknar man på dimensioneringen? T.ex. anges fläktars flöde som x L/s vid 100 Pa, men hur räknar jag ut rimliga tryck och hur flödet faller?
 
dasshålet är väl ca 0,3 kvm och om man lyckas hålla en luftströmning nedåt på 0.2 m/s så skulle det räcka med 10 l/s vilket är betydligt mindre än vad ett bad/toa normalt är ventilerat. Tar man sen hänsyn till att toalocket vanligtvis är stängt så..... Till clivustoaletterna följde det ofta med en enkel axialfläkt ,för montage högst upp i takstosen, just för att säkerställa baksug pga vind eller undertryck då spisfläkten startas. En trolig orsak i detta fall. Tryckfallet i ett 100-125rör vid 15-20 l/s är försumbart för i stort sett alla fläktar men nersmutsningen av fläkten gör att den sitter bäst högst upp.
 
Tack exerg! Jag kan tillägga att vi har sjävdrag, vilket kan vara en delförklaring till problemen vid kalla dagar då den varma murstocken drar på circulationen ordentligt samtidigt som det nog är sämre sjävdrag i toans ventilation. Blåsiga dagar med kraftigt drag genom dåligt isolerad vägg samt bra självdrag i ventilen uppe i murstocken ger problem också.

Kan du (eller någon annan) försöka med en gissning på hur starkt flöde som behövs för att motverka sådana tillfällen?

Vad är normalt flöde i en frånluftsfläkt i ett vanligt badrum?
 
15 l/s . Kolla först diametern på röret/kanalen och välj sedan en takfläkt som har denna anslutning. Kanske en beg TKC 125 el likn. och en enkel tyristor el transformatorreglering.
 
Ja, en fläkt på taket låter som den bästa lösningen. Det funkar ju ljudmässigt ok nu.

Östbergs TKC125 hittar jag inte, däremot TKC300 i olika utföranden. Clivus multrum leveras numera med en ck100-fläkt på 65 l/s vid 100 Pa. Det motsvarar en TKC300c. Den fläkten är således väl överdimensionerad enligt exergs argumentation ovan.

Annars har även Vilpe en takfläkt för ekotoaletter (ska klara ammoniak bättre än vanliga modellerna). Den är på 96l/s vid 100 Pa. http://www.luftbutiken.se/takflakt/5812-vilpe-radon-eko-toalett-flakt-110-500-svart.html

Jag antar att jag klarar mig fint med vilken som av dem då. Någon som har erfarenheter av de olika märkena?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.