På övervåningen av garaget läggs nu golv för att bli gästbostad. Bygger utan kattvind för att få mer öppet.Kan man offra en av reglarna 145x45 för att få in en säng emellan o spara plats? Se bilden….
 
  • Inredningsarbete i garagetak med synliga träreglar och nytt golv under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte ta bort stödbenet utan vidare, det går förmodligen att göra en avväxling men det behöver räknas på.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
N Nybyggarn16 skrev:
På övervåningen av garaget läggs nu golv för att bli gästbostad. Bygger utan kattvind för att få mer öppet.Kan man offra en av reglarna 145x45 för att få in en säng emellan o spara plats? Se bilden….
Är takstolar beräknade för en till våning (golv) :thinking:
 
Jag avråder. Stödbenet kan avväxlas, men inte diagonalstaget (så att du vinner någon yta) som finns pga det förhöjda vägglivet. Konstruktionen syftar till att få högre rumshöjd på övervåningen så man kan nog utgå från att den är dimensionerad för normal nyttig last (2 kN/kvm).
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är takstolar beräknade för en till våning (golv) :thinking:
ja det är byggt för detta ändamål
 
J justusandersson skrev:
Jag avråder. Stödbenet kan avväxlas, men inte diagonalstaget (så att du vinner någon yta) som finns pga det förhöjda vägglivet. Konstruktionen syftar till att få högre rumshöjd på övervåningen så man kan nog utgå från att den är dimensionerad för normal nyttig last (2 kN/kvm).
Det är med andra ord inte värd att kränga vidare med denna fundering eller?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Düsseldorff
Nej nej, då måste en konstruktör räkna och föreslå alternativ lösning. Inte läge att hemmapula detta.
 
F fribygg skrev:
Du kan inte ta bort stödbenet utan vidare, det går förmodligen att göra en avväxling men det behöver räknas på.
Har du något förslag?
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Nej nej, då måste en konstruktör räkna och föreslå alternativ lösning. Inte läge att hemmapula detta.
helt rätt, jag kollar upp med byggaren
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Ett förlag är att acceptera en mittenstolpe eller likande. Finns de någon bärande vägg under som kan föra lasterna vidare?
 
Jag ser ingen poäng med att gå vidare. Ska du ta bort diagonalstaget måste du ersätta dess funktion på ett annat sätt som ändå kommer att stjäla utrymme. Det är mer en stabilitetsfråga än en lastfråga. Nyttan med att slå ihop två fack kommer dessutom att minska när du har fyllt upp taket med isolering. Då blir det inte så intressant att skjuta in en säng där. Genom det förhöjda vägglivet har du vunnit utrymme på höjden på bekostnad av yta längs ytterväggarna. Det är ett bra byte.
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Ett förlag är att acceptera en mittenstolpe eller likande. Finns de någon bärande vägg under som kan föra lasterna vidare?
ja finns bärande vägg under
 
Tomture61
N Nybyggarn16 skrev:
ja finns bärande vägg under
Obs , regeln du vill ha bort är bärande till överarmen till takstolen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.