Hej på er!


Titta på bilden nedan.
Det är övervåningen på vårat hus där det finns kök ca 15-20mª och ett vardagsrum på 36mª

Våran plan är att göra sovrum av köket och få ett större kök i vardagsrummet istället.
(Nuvarande köket är gjort i svart, nya i rött på ritningen)

Under nuvarande kök finns pannrum/tvättstuga och där finns vatten (vv+kv+avlopp) fullt synliga.
Dvs från kök går dom bara rakt ner igenom golvet och är sedan dragna i taket.

Bjälklaget i golvet mellan våningarna går från vänster till höger, dvs det känns som att det skulle vara ganska lätt att dra upp nya ledningar igenom taket i pannrummet och lägga dom ut i vardagsrummet under golvet.


Får jag själv dra ledningarna och en VVS firma koppar in dom mot rör i pannrum och kranarna i köket?

Vv+kv drar man ju plusprisolrör eller liknande så man inte får några skarvar i golvet.

Men hur gör man med avloppsröret? Det måste man ju få skarvar på? (minst 90graders vinklen)



Tips ideer???
 
  • kök-gammalt-nytt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja du får dra rören själv!
och ja du får ha hur mycket skarvar som helst på avloppet i golvet ( det är inte trycksatt )
 
drakhenke skrev:
ja du får dra rören själv!
Vad märkligt det känns när det står att man får göra någonting själv utan behörighet... på elsidan är man så inprintad med att "vanliga människor" inte får göra någonting! :D

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Vad märkligt det känns när det står att man får göra någonting själv utan behörighet... på elsidan är man så inprintad med att "vanliga människor" inte får göra någonting! :D

//Patrik
El-lobbyn har vart framgångsrik, jag får INTE koppla in en lampkontakt själv :rolleyes: men det är helt ok att jag byter bromsskivor, belägg och ok på min 2-tons jeep själv för att sen åka rakt ut i trafiken:D Det finns ingen rimlighet alls i det regelverket. :mad: Det går inte att ta på allvar ens :cool:
Flytta köket som Du planerar borde inte vara några problem alls, ser enkelt ut. Vad gäller rörmokeriet så skulle jag kolla med en röris först eller ha allting öppet i golvet tills han kopplat, det är väl inte självklart att man vill koppla in nåt som nån annan som dessutom är amatör dragit själv? ;)
 
MEN din 2-tonnare ska kontrollbesiktas vart och varannat år medan elen får bli hundra år utan någon som helst kontrollbesiktning.

Endera får vi följa de regler som finns eller så får vi påverka (gnälla duger inte)

Protte
 
Patrik_Hed skrev:
Vad märkligt det känns när det står att man får göra någonting själv utan behörighet... på elsidan är man så inprintad med att "vanliga människor" inte får göra någonting! :D

//Patrik
det är ju inte riktigt så att du potentiellt DÖDAR någon med ett felkopplat avlopp eller ett vattenrör :D
 
prototypen skrev:
MEN din 2-tonnare ska kontrollbesiktas vart och varannat år medan elen får bli hundra år utan någon som helst kontrollbesiktning.

Endera får vi följa de regler som finns eller så får vi påverka (gnälla duger inte)

Protte
Invändningen är inte relevant, det är fortfarande tillåtet att byta bromsar men inte att koppla in en lampsladd.
Jag gnäller inte som jag ser det, konstaterar fakta bara :p och det finns ju ännu ett alternativ till att följa eller påverka förutom att gnälla :D
 
Koppla en lampsladd får du, du får även byta vägguttag och brytare men inte väsentligt förändra din elanläggning.

Du får även byta bromsar men du får inte förändra bromsarna utan en speciell besiktning av SBP eller SFRO.

Protte
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.