Är på väg att köpa en tomt, tokigt placerat står ett gammalt missionshus. Jag har tänkt att använda stommen på ny platta som jag ska gjuta i vår.
Kommer jag att få byggnaden som nyproduktion och där med slippa fastighetsskatten de närmsta 5 åren.
När jag söker bygglov är det för ny produktion. Kan då skattmasen invända när jag använder den gamla stommen?
Bygglov sökes oxå för ny verksamhet, kyrka till permanent bostad.
Har någon erfarenhet av liknande fall?
Tacksam
/ Mathias G
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Om du söker bygglov för nyproduktion så är det väl dessa uppgifter som stadsbyggnadskontoret i sin tur skickar vidare till skattmasen. Hur skulle skattmasen få reda på att du återanvänder den gamla stommen? ;)
 
Vad jag reagerade mot, är när huset har brunnit ned. Att bygga upp igen anser som nybygge, med tillhörande pappersex. Kan kanske vara lönande då, att "tutta på" vart tionde år, för att på så vis, sänka fastighetsskatten ;)
 
saturnus2 skrev:
Kan kanske vara lönande då, att "tutta på" vart tionde år, för att på så vis, sänka fastighetsskatten ;)
;D Kanske enklare att begränsa takhöjden till 189 cm i alla rum, visst borde man slippa fastighetsskatten på det sättet också?
 
Tack för alla kreativa förslag
;)
Är Byggaren säker på sin sak vad gäller nyproduktion om det redan finns hus på tomten.
/ Mathias
 
Menar Byggaren att om jag river det gamla huset och bygger nytt på tomten är det inte nyproduktion?




/Mathias G
 
Byggaren skrev:
För att få skatterabatt (5 år ingen fastighetsskatt + 5 år med halv fastighetsskatt) för nybygge får det inte redan finnas ett hus på tomten.
Ja, om man först river det gamla? Då finns det ju inget hus på tomten. :-/
 
Byggaren!
När vi ända har varann på tråden och du tar upp det. Är det 2.40 som gäller även om jag inreder en övervåning?
/ Mathias G
 
Efter en dag av räknande, börjar jag fundera på att riva och köra missionshuset i en flistugg. Är det någon som vill sälja en en flistugg?
Mvh Mathias G ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.