Hej!

Jag har ett befintligt infällt perilexuttag med alla faser, jord och nolla framdraget.

Nu vill jag installera en häll (två faser+nolla+jord) samt en ugn (en fas+nolla+jord) ungefär 1 meter bort från där den gamla spisen stod.

För att undvika att behöva fräsa ur mer stenvägg så tänkte jag sätta upp ett utanpåliggande perilexuttag (för hällen) samt ett vanligt uttag (för ugnen) bakom deras nya placering. Från dessa två uttag drar jag två utanpåliggande kablar (5g 2,5 resp 3g 2,5) till det gamla uttaget (där perilexuttaget tidigare satt), kopplar ihop det i dosan samt sätter ett lock över.

Mina frågor är om detta rätt tänkt samt vilken kabeltyp jag ska använda för den meters dragning som är nödvändig. EKLK eller EKK light eller FK i ett par flexrör.

Tack på förhand!




 
Hej,

Jag är inte elektriker men tycker att det du vill göra låter vettigt. Kör med Kulo eller FK i rör/slang beroende på vad som är smidigast. Se till att ugnen kommer på den fas som inte spisen använder.

Är det 2,5 kvadrat och 16A fram till perilex idag?

Hällar har väl oftast uttag för fast installation, inte perilexkontakt, så varför inte bara koppla kabeln direkt till hällen?

Hoppas nån elektriker protesterar om ovanstående är fel för jag har liknande planer (även om en elektriker ska sköta inkopplingen)

/T
 
kör med eklk eller ekk så får du en snygg o bra installation
 
Jag har egentligen samma projekt på gång:

Jag ska byta ut min spis mot en häll och en inbyggnadsugn (de sitter på samma ställe som gamla spisen). Ur det befintliga perilexuttaget vill jag då dela upp så att hällen får 2 faser och ugnen 1 fas. Vare sig ugn eller häll har någon stickkontakt.

Hur gör jag smidigast detta? Kan jag återanvända perilexuttaget till hällen eller ugnen?
 
Det jag gjorde i slutändan (det var jag som ställde ursprungliga frågan) var:

- tog bort perilexuttaget och skarvade (med toppklämmor) vidare de 5FK-ledarna med en EKLK-kabel till en ny kopplingsdosa som jag satte bakom nya ugnen. I denna kopplingsdosa kopplade jag sedan vidare 2fas+nolla+jord till hällen samt 1fas+nolla+jord till ugnen.

- där perilexuttaget tidigare satt använde jag ett täcklock med ledningsuttag,
där EKLK-kabeln kunde komma ut...
 
pobo skrev:
Det jag gjorde i slutändan (det var jag som ställde ursprungliga frågan) var:

- tog bort perilexuttaget och skarvade (med toppklämmor) vidare de 5FK-ledarna med en EKLK-kabel till en ny kopplingsdosa som jag satte bakom nya ugnen. I denna kopplingsdosa kopplade jag sedan vidare 2fas+nolla+jord till hällen samt 1fas+nolla+jord till ugnen.

- där perilexuttaget tidigare satt använde jag ett täcklock med ledningsuttag,
där EKLK-kabeln kunde komma ut...
Ok, tack för snabbt svar!

Låter precis som det jag behöver. Men själv behöver jag inte flytta uttaget, dvs jag kan sätta min kopplingsdosa där perilexuttaget satt tidigare gissar jag...

Så man gör alltså detta utan att använda stickkontakter, bara kopplar in ugn + häll rakt av? Vad är fördelen att ej använda sig av eluttag/stickkontakt? (Det finns iofs inga kontakter på vare sig ugn eller häll...)...
 
Nu gissar jag egentligen men traditionella spisar kan man ju dra ut för att rengöra
bakom och då är det väl bekvämt att lätt kunna dra ur en kontakt för att komma åt
ordentligt. För fast monterad häll/ugn så spelar väl inte denna aspekt lika stor roll...


 
Mr T! "kulo" faller på att den inte finns i 2,5mm2 samt att den inte finns överhuvudtaget nuförtiden. numera heter den EKRK och har biledare.

fördelen med stickkontakter är att om grejen går sönder så kan vem som helst koppla lös den och ta den till repverkstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.