Hej!

Jag har ett befintligt infällt perilexuttag med alla faser, jord och nolla framdraget.

Nu vill jag installera en häll (två faser+nolla+jord) samt en ugn (en fas+nolla+jord) ungefär 1 meter bort från där den gamla spisen stod.

För att undvika att behöva fräsa ur mer stenvägg så tänkte jag sätta upp ett utanpåliggande perilexuttag (för hällen) samt ett vanligt uttag (för ugnen) bakom deras nya placering. Från dessa två uttag drar jag två utanpåliggande kablar (5g 2,5 resp 3g 2,5) till det gamla uttaget (där perilexuttaget tidigare satt), kopplar ihop det i dosan samt sätter ett lock över.

Mina frågor är om detta rätt tänkt samt vilken kabeltyp jag ska använda för den meters dragning som är nödvändig. EKLK eller EKK light eller FK i ett par flexrör.

Tack på förhand!




 
Hej,

Jag är inte elektriker men tycker att det du vill göra låter vettigt. Kör med Kulo eller FK i rör/slang beroende på vad som är smidigast. Se till att ugnen kommer på den fas som inte spisen använder.

Är det 2,5 kvadrat och 16A fram till perilex idag?

Hällar har väl oftast uttag för fast installation, inte perilexkontakt, så varför inte bara koppla kabeln direkt till hällen?

Hoppas nån elektriker protesterar om ovanstående är fel för jag har liknande planer (även om en elektriker ska sköta inkopplingen)

/T
 
kör med eklk eller ekk så får du en snygg o bra installation
 
Jag har egentligen samma projekt på gång:

Jag ska byta ut min spis mot en häll och en inbyggnadsugn (de sitter på samma ställe som gamla spisen). Ur det befintliga perilexuttaget vill jag då dela upp så att hällen får 2 faser och ugnen 1 fas. Vare sig ugn eller häll har någon stickkontakt.

Hur gör jag smidigast detta? Kan jag återanvända perilexuttaget till hällen eller ugnen?
 
Det jag gjorde i slutändan (det var jag som ställde ursprungliga frågan) var: