Får man flytta eller modifiera en bärande vägg utan att söka några tillstånd? Ska man anmäla på något sätt och måste det inspekteras av någon?

Vi kommer inte att göra det själva utan en bekant som renoverat och byggt till flera hus ska göra det. Är bara lite osäker på pappersarbetet och vill göra det rätt.

Konstruktionen i fråga är en badrumsvägg på övervåningen. Väggen, alternativt en del av den ska flyttas ca 30 cm.
 
Här är en planskiss ifall det hjälper. Jag har markerat den aktuella väggen och tanken är att flytta ca 2m av den (i mitten) ca 30 cm in mot rummet.
 
  • _MG_0492.jpg
För att göra ingrepp i bärande konstruktioner krävs bygganmälan. Fråga kommunen hur den ska se ut för ett sånt här jobb. Det är troligt att de kommer att vilja att du lägger fram något slags kontrollplan - men kommunen själv kommer inte att inspektera.

Men måste du verkligen ge dig på något bärande här? Det där är stödbensväggen, eller hur? Skulle du inte kunna flytta in väggen men låta själva stödbenen stå kvar där de står?
 
Hmm, eftersom jag inte personligen ska göra ingreppet pratar du grekiska för mig ;-)

Om det är som du säger kan stödbenen säkert stå kvar. Det är en sektion om cirka 2 meter i mitten av väggen som ska flyttas, inte hela väggen.
 
Jo, stödbenen går vertikalt mellan vindsbjäklaget och överramen (den lutande delen) av takstolen. De är en del av takstolen och alltså bärande. De kan se lite olika ut - hos oss består varje stödben av två mycket grova plankor som är spikade på var sin sida om bjälken och överramen men vårt hus är antagligen en bit yngre än ert.
Väggen som skiljer kattvinden (utrymmet allra längst ut under snedtaket) är oftast spikad mot stödbenen, det är därför jag kallar den stödbensvägg, men konstruktionerna kan variera - på en del hus saknas vissa stödben, och för ett tag sen hade vi en tråd här där hela väggen bestod av grov plank och det inte gick att urskilja några uppenbara stödben.

Så lite lurigt kan det vara. Men om du tar dit en snickare/byggare med lite erfarenhet av gamla hus kan h*n säkert se hur det ligger till.
 
  • Gilla
aish
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.