Vi ska dränera runt vårt hus och vi har en magnifik magnolia stående vid en av väggarna.
Den är ca 7 meter hög och gissningsvis bortåt 30 år.

Går det att flytta detta träd?
Hur ska vi i så fall göra?

Det känns så ledsamt att såga ner det. Vi kommer nog aldrig få en sådan magnolia igen...

/Lars
 
Jag förmodar att ni måste flytta magnolian redan nu i höst. Förhoppningsvis har ni tillgång till grävmaskin. Fixa först ny grop och som är relativt bred. Magnolians ytliga rötter är ytterst ömtåliga - handgräv en rundel som bör vara så stor som möjligt och var just försikti med de ytliga. Skydda dessa med säckväv. Låt grävmaskinen ta 'djupet' och resten. Plantera på exakt samma djup som tidigare. Skadade rötter putsas till rena skär/snitt med kniv/sekatör/grensax. Komplettera samtidigt ev med rejäl stör som du binder fast med brett gummiband (avsett för trädstabilisering) eller ... ett par ben från slitna jeans och som spikas fast i stören på ca 1 m höjd (inte högre). Täck ytskiktet med ca 15 cm barkströ. Vattna rejält. Se till att ni inte går på den uppgrävda marken.

Be en bön till den typ av allsmäktige du själv tror på.

Du kan mycket väl klara detta - men låt magnolian få ett par år på sig för återhämtning.
 
Oj, vilken beskrivning... Tack.

Ja, vi måste flytta den nu i höst. Rättare sagt om 2 veckor...
Problemet jag ser är att den är så enorm. Om det stämmer att rötterna breder ut sig lika stort under marken som trädkronan är stor så vet jag inte hur vi ska lyckas...
För att försvåra ytterligare så står den ca 50 cm från vår husvägg....

Frågor:
- Kan man klara den lättare om man beskär den samtidigt?
- Måste man få med alla tunna rötter?


Tack återigen.

/Lars
 
Eftersom du måste flytta den nu är det inte mycket att be för. Nej, det är nog orimligt att få med rotens hela kronans bredd men, som jag skrev, är de ytliga rötterna viktiga för just magnolian (man ska ju aldrig ensingång gå på dessa) och försök få med så mycket som möjligt. Jag skulle inte beskära den förrän till våren - den är relativt känslig för beskärning.
 
Den är nu tyvärr nedsågad. Vi insåg att vi inte hade någon annanstanns i trädgården där vi kunde plantera den.

Mycket sorgligt.

Jag räknade årsringarna till ungifär 25 år gammal. Betydligt mycket yngre än jag trodde.
 
Såga till några (12 st!) trissor av stammen så lever magnolian vidare i form av små smörgåsbrickor. Slipa, putsa och olja in dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.