Har hus med FTX som bilden, Röda är frånluft och de blå är tilluft. Som synes har ovanvåingen bara 1 frånluft. Problemet är dels på sommaren är de varmt på ovanvåningen och på vintern kallt. Uppvärmingen LLVP är på nedevåningen vid trapphuset samt en kamin.

Min tanke är att sätt en airmover dvs en fläkt som trycker ner kall luft så att man får mer flöde. För som det är nu är dels mest av husets frånluft är på nedre plan 3 av 4 ventiler.

Vad tror ni om att sätta airmoven vid A,B,C (de oranga punkterna), vad tror ni är bäst placering? Eller finns det andra lösningar?



Arkitektoniska ritningar: bottenvåning och övervåning för bostad med möblemang, dimensioner och fönstermarkeringar.
 
Min erfarenhet är att det krävs en LLVP per våning. Finns dock de som lyckas få det att fungera med en LLVP mitt i trappan men då måste man ha tur med omständigheterna. Finns även duo-modeller med två innerdelar och en utedel om man inte vill ha dubbla utedelar.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Min erfarenhet är att det krävs en LLVP per våning. Finns dock de som lyckas få det att fungera med en LLVP mitt i trappan men då måste man ha tur med omständigheterna. Finns även duo-modeller med två innerdelar och en utedel om man inte vill ha dubbla utedelar.
Ja, har läst det också, men det är bara sovrum uppe så har ingen passande plats. Har ju tillräckligt med energi, håller lätt 22 grader nere men kasnke 18 uppe.. På sommaren 27 uppe och kanske 20 nere :D
 
Jag satte den övre innerdelen på utsidan ovanför sovrumsdörren närmast trappan så den fläktar ut mot allrummet. Precis att en mindre modell fick plats. Sedan drar man rören ner utmed innertaket i trappan och ut genom ytterväggen under takfoten och ner till utedelen. Blir typ 7-8 m rör. Sedan är det lätt att få 20 grader på sommaren på övervåningen också om man vill.
 
Gissar att effekten blir för svag för att göra stor skillnad. Hur värmer ni ÖV, el-radiatorer?
Förmodligen har ni för tunn isolering i yttertaket vilket ställer till de största problemen :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gissar att effekten blir för svag för att göra stor skillnad. Hur värmer ni ÖV, el-radiatorer?
Förmodligen har ni för tunn isolering i yttertaket vilket ställer till de största problemen :(
Ja jag fundera ju på effekten det kan ge, många säger de get bra effekt men de är ju olika beronde på hus. Iom det är ett stort ingrepp. Men gag tro min nya plan är att testa, jag köper helt enkelt en lång slang sätter i en fläkt och mätter inna och efter :p

Ingen värme på ovanvåningen, var förrut ett 8kilowatt värmebatteri som värmde tilluften.
 
Så tanken är 4 stora hål genom mellanbjälklaget? Mycket jobb för lite effekt är jag rädd, testa, kan gå :)
 
Har du tilluft i bastun? där bör du ha frånluft. Går det och dra ett avstick från kanalen i badrummet? Det är ju bra med värme du kan återvinna där :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
F fluffe97 skrev:
Har du tilluft i bastun? där bör du ha frånluft. Går det och dra ett avstick från kanalen i badrummet? Det är ju bra med värme du kan återvinna där :)
Och det gäller ju även om det används som klädkammare. Tar man sen även bort tilluften i hallen och en av dem i vardagsrummet så bör det bli avsevärt bättre cirkulation på luften i sovrummen. Det bör väl inte vara alltför stor skillnad på antalet frånluft och antalet tilluft.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och det gäller ju även om det används som klädkammare. Tar man sen även bort tilluften i hallen och en av dem i vardagsrummet så bör det bli avsevärt bättre cirkulation på luften i sovrummen. Det bör väl inte vara alltför stor skillnad på antalet frånluft och antalet tilluft.
Ja det är klädkamare, ja känns onödigt med tilluft där. Skulle inte frånluft i klädkamaren minska flödet i badrumet?

Vi har även återcirkulation i hallen under LLVP den skickar ut luften i 2 kanaler via en luftvärmare ACJB. 1 kanal går nere och 1 kanal går till ovanvåningen.
Är också tilluft i badrum samt yttligare 3 tilluft i kök men dessa är stängda. Jag tänker jag vill ha mer tilluft ovanvåining, men svårt att reglera det
 
BirgitS
boihus123 boihus123 skrev:
Skulle inte frånluft i klädkamaren minska flödet i badrumet?
Flödena måste ju injusteras så att det blir minst 15 l/s i badrum, 10 l/s i tvättstuga, kök och gästtoaletter samt minst 0,35 l/s och kvm totalt för huset samt minst 4 l/s och person i sovrum. Om man vill följa rekommendationerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.