Hej,

Jag har ett lamputtag med dålig placering som behöver flyttas (se bild).

Tändtråden går från strömbrytaren till ena takdosan, därifrån går den vidare till andra takdosan som lamputtaget sitter på idag.

Jag tänker att tändtråden mellan takdosorna tas bort, en ny tändtråd + neutralledare samt jord dras från närmaste takdosa, till den nya apparatdosan med önskad placering.

Jag har Schneiders apparatdosor här hemma med fäste (se bild). Borra hål i taket, gå upp på kallvinden, fixa och täta ångspärren, placera apparatdosan, skruva fast fästet, dra flexrör och nya kablar, koppla på.

Rätt tänkt?

En sak jag undrar över är om tätningen och ångspärren runt nya dosan ska göras på nåt speciellt sätt?
 
  • Diagram som visar en omplacering av ett lamputtag från en takdosa till en ny placering med korrekt kabeldragning och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk apparatdosa från Schneider med fäste, sett i en närbild mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Fel typ av dosa att ha i taket till lamputtag.

Den dosan är en apparatdosa, tål ej belastning av en armatur.

Du ska ha en takdosa, tex,
[länk]

Om du ska ha infälld DCL-uttag, välj hög/extra hög.
Stort tack för det ❤️🙌
I övrigt antar jag att det är rätt då.

Det kommer behöva borras upp ett hål i en av stosarna i takdosan för den nya dragningen, finns nåt särskilt verktyg som förebygger risken för att skada befintliga kablar? Eller får man skydda med nåt inifrån dosan medan man borrar upp hålet med exempelvis vanlig centrumborr.
 
Borra innan du sätter upp dosan 😀
 
Bono_R Bono_R skrev:
Borra innan du sätter upp dosan 😀
Jag menade befintlig takdosa som nya lamputtaget ska kopplas ihop med, i den befintliga takdosan finns en stängd stos som behöver öppnas :D
 
Ahah då förstår till och med jag. Men be ngn att hålla upp ngt skydd om du borrar i stussen, alt ngn kniv att skära inifrån dosan. Vi får hoppas ngn elektriker kan hjälpa oss amatörer.
 
Man borrar inte i stosen utan man knackar ut "brickan".
 
OK då har jag lärt mig ngt nytt idag också, tackar😀
 
Demmpa Demmpa skrev:
Man borrar inte i stosen utan man knackar ut "brickan".
Tack, det jag älskar med forumet - allt man lär sig. Vad knackar man ut den med för tillbehör?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fel typ av dosa att ha i taket till lamputtag.

Den dosan är en apparatdosa, tål ej belastning av en armatur.

Du ska ha en takdosa, tex,
[länk]

Om du ska ha infälld DCL-uttag, välj hög/extra hög.
Jag mätte tjockleken på mitt innertak och det är 22 mm men hittar inte någon som passar så att kanterna hamnar i våg med innertaket? Kommer sticka ut för mycket eller tvärtom, för kort. Finns det inga såna takdosor med justerbar ram likt multifixs apparatdosor.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Man borrar hål i t.ex. masonitskivebit och lägger mellan dosan och taket så att dosan hamnar rätt.

Det finns speciella dosknivar, tex,
[länk]
eller så tar man en mejsel och knackar/slår in i kanten mellan stos & bricka.
Tack för det, uppskattas!

Om jag förstår dig rätt, så fixar man alltså en liten bit skiva som man lägger mellan taket och dosan så att kanten på dosan hamnar kant i kant med innertaket. Märkligt att det inte finns med justerbar ram när det finns för apparatdosor kan jag tycka.
 
Om du kollar på hur en takdosa är konstruerad gällande "muttrarna" man skruvar fast lamputtaget i, samt hur dosringen i en apparatdosa är konstruerad så förstår du troligen varför det inte finns några justerbara takdosor.

Det finns förhöjningsringar till vissa takdosor, har ej koll på om de passar andra takdosor.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du kollar på hur en takdosa är konstruerad gällande "muttrarna" man skruvar fast lamputtaget i, samt hur dosringen i en apparatdosa är konstruerad så förstår du troligen varför det inte finns några justerbara takdosor.

Det finns förhöjningsringar till vissa takdosor, har ej koll på om de passar andra takdosor.
Sort tack, köper bara nån träskiva eller plexiskiva på 4-5 mm och sågar ut en egen förhöjningsring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.