Hej

Vi är nyinflyttade i en lägenhet och märkte att 2-3 lamputtag inte sitter där vi önskar ha de så vi vill gärna flytta dessa. Vi vill helst undvika att köra på ngn förlängningsgrej utmed taket utan vill gärna att det ska vara inbyggt som nu..

Antar att man måste bila d som finns på något sätt eller liknande, fylla igen det gamla lamphålet och skapa ett nytt? Samt förstås dra med sig kabeln till det nya uttaget förstås.

Frågan är då
1. vem utför ett sådant arbete? googlade lite men ser lite oklart ut om en vanlig elfirma gör detta
2. vad brukar det kosta per lampflytt? vi ska förmodligen flytta uttagen 1 meter vardera

mvh
 
Är det betongtak eller gipstak ?
Är det rörutlopp eller takdosor ?

Är det betongtak och takdosor kan det bli dyrt, säkert 10000:- per uttag
 
BirgitS
Om takdosorna har använts som kopplingsdosor måste man antingen dra om alla trådar som passerar i dosan eller ha kvar takdosan med ett lock ovanpå.
 
Oj tror det är lite olika, gissar på att det är betongtak då jag inte tror man byggt in något undertak.

Det är lite blandat med rörutlopp och takdosa tror jag, ena är nog takdosa och andra rörutlopp, ska försöka fota när jag kommer hem
 
Och det är elektriker som gör det jobbet, ev tillsammans med en byggfirma och en målare för återställning.
Och som sagt det kostar en slant, jag gissar mellan 5 och 10 000:- per dosa/anslutning.
 
ok, frågan är då om det skulle kunna bli billigare om man gör detta i samband med vår köksrenovering då man förmodligen kommer ha både elektriker o byggfirmor på plats.

Kanske kan elektrikern köra 2-3 timmar längre o likaså byggfirma o målare? Eller är det snålt o tänka så?
 
Det blir helt säkert billigare att ta alltihop på samma gång, tom betydligt billigare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.