Hej,

Vi ska montera gipsa i taket och vill i samband med det flytta taklampan ca 20-30 cm ( SE BILD). Frågan är om jag kan skåra i befintlig gips samt förlänga trådarna med hjälp av lampsladds skarv dit vi vill ha den. Trådarna kommer fästas med kabelklammer.

Är detta en bra lösning som är möjlig att genomföra. Eller är jag ute på hal is...

Självklar när vi monterar gipsen så kommer vi vara försiktiga när vi är runt kablarna.
 
  • Gipsvägg med en taklampa och synlig skåra för förflyttning av lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller elektrisk kabel och lampkontakt med utsatt skåra i takgips för att flytta belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, då får trådarna dras om i sin helhet från den kopplingspunkt de kommer från samt förlänga vpröret.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Det är inte tillåtet med dolda skarvar utan de ska ske i en dosa eller koplingslåda.
Snyggast blir nog att montera en rot-dosa och skarva i den och dra vidare kabeln därifrån.
 
  • Gilla
Slägggan
  • Laddar…
tommib
Passa på att fälla in en riktig takdosa om du ändå ska göra om taket. Som det påpekas ska FKn dras om från kopplingsdosan den kommer ifrån, inga skarvar.

Du får legalt sett inte göra något av detta själv.
 
  • Gilla
Slägggan
  • Laddar…
Tusen tack för era svar! Får ta in en elektriker, vilket jag misstänkte men ville ändå fråga.
Tack igen!
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Räkna med att det kan kosta några lakan.
 
  • Gilla
Slägggan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.