Vi håller på att renovera köket och har fått ett bra förslag på ny planlösning som vi gillar men då ska vi flytta köksfläkten (och dess anslutning) ca 0,5-1 meter åt sidan.
Har någon gjort nåt liknande eller kan tipsa oss om hur man gör det på bästa sett?

Köksfläkten är inte direkt ansluten i skorstenen utan går i en kanal på vinden. Tanken är att plugga befintligt hål och flytta det i sidled så att det passar.

Tips/länkar/erfarenheter vore guld värda.
 
Bob_the_builder
Inga problem. Jag utgår från att ni har spirorör (plåt) till imkanalen. Då är det bara att kapa röret på vinden och skarva på ett  nytt till den nya placeringen. Kanalen ska isoleras med 30 mm nätmatta. Installationen ska godkännas av sotaren innan den tas i bruk. Billiga ventilationsdelar finns att köpa på www.ventilationsbutiken.se.
 
Det verkar vara plåt med eternit eller liknande innuti. Ser inte ut att vara runda heller utan mer fyrkantiga.
Kan man skarva ihop med spirorör iallafall?
Huset är byggt 1970.
 
Bob_the_builder
gds4me skrev:
Kan man skarva ihop med spirorör iallafall?
Pass. Är det en lång kanal? Annars kanske det är ett gyllene tillfälle att byta ut hela rasket.
 
Bob_the_builder skrev:
[quote author=gds4me link=1136751828/0#2 date=1136834354]Kan man skarva ihop med spirorör iallafall?
Pass. Är det en lång kanal? Annars kanske det är ett gyllene tillfälle att byta ut hela rasket.[/quote]

Jo, precis så kommer det att bli.. Vi byter till spiro-rör istället... Vad säger regelboken om sot-luckor osv? Kanalen är ca 4.5 meter och det kommer ju att bli några vinklar på den...
 
Bob_the_builder
Fråga sotaren! De ska kontrollera installationen innan imkanalen tas i drift - och det finns en hel del tyckande inom den kåren... För att slippa problem så ring dit först.
 
Jag har läst lite på nätet och undrar om sotaren egentligen har något med imkanalen att göra eftersom de ändå inte sotar dem mer.. Det är tydligen "fastighetsägarens" skyldighet.
Ska de inte besiktigas endast om det är en "nybyggnation" och inte en liten modifikation?
Jag ska ringa sotaren iallafall.. Men vet någon vad som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.