Hej,
Jag har precis hittat hit till detta forum. Här finns massor med bra inspiration och erfarenhet att ta del av märker jag. Vi är på G att totalrenovera en lägenhet och jag sitter just nu och klurar på köket. Vi har naturligtvis lite krokar utlagda men jag tänkte att det kanske finns någon här på forumet som har några bra ideér att dela med sig av. Vi har precis börjat så i dagsläget gäller det att få till grunddesignen av köket. Här är en skiss:

skiss.jpg

Blir jätteglad över lite input! :)
/M.
 
Sorry ...jag satte in fel skiss :-[

Här är en hemmagjord skiss på eventuell lösning....input är välkommen. :)

/M.

skiss2.jpg
 
Ser fint ut. Här är några kommentarer:

- Avställningsyta bredvid ugnen? Om du ex lagar mat tänker du då ställa av plåt od på köksön?

- Fläktlösning? Hur går ventilationen, eller hade du tänkt ha kolfilterfläkt?

- El till hällen? Kommer ni ansluta den från taket?

- Diskbänk och häll mittemot varandra? Om ni är två i köket (en vid diskbänk och en vid häll) och en tredje person skall gå emellan kanske det blir trångt?

Du kanske redan tänkt på detta, men det var det jag kom på i allafall.

Lycka till! ;)
 
Tack för kommentarer!! :)



- Avställningsyta bredvid ugnen? Om du ex lagar mat tänker du då ställa av plåt od på köksön?
...ja det är tanken att ha köksön som avställningsyta för ugnen. Tror du det funkar?På skissen är det 120 cm avstånd...man kanske skall minska det till 100?

- Fläktlösning? Hur går ventilationen, eller hade du tänkt ha kolfilterfläkt?
Vi hade tänkt undersöka om det funkar med en bänkfläkt. Det är ju ett gammalt rum med mycket rymd och högt i tak så en fläkt som hissas ned mitt i rummet skulle nog förstöra mycket av rymdkänslan. Någon som har koll på bänkfläktar?

- El till hällen? Kommer ni ansluta den från taket?
Nä det måste nog gå via golvet på något sätt.

- Diskbänk och häll mittemot varandra? Om ni är två i köket (en vid diskbänk och en vid häll) och en tredje person skall gå emellan kanske det blir trångt?
Ja det kanske har du rätt i. Du menar att diskbänk och hällborde vara på samma sida? Eller???


/M.
 
Ok..det är ju maken som lagar den mesta maten hemma och han har kommit med lite ny input ;D .

En designfeature i skissen var att man inte vill stå med rumpan mot gästerna när man lagar en god middag. Man vill ha delaktighet och dialog. Därför var hällen infälld i köksön så att man frontar gästerna.

Nu har nya tankar dykt upp....faktiskt är det ju så att den största delen av "laga mat processen" handlar ju om att preparera råvaror för tillagning. Själva meket vid spisen tar mindre tid i anspråk än själva förberedandet av maten. Därför kan hällen finnas någonstans efter vägglängan och köksön är helt ren och används till att förbereda rätterna etc. Eftersom det är dessa moment som tar mest tid så är det bättre att ha denna funktion på ön och fronta gästerna istället.

Detta skulle innebära att fläktlösningen blir mer flexibel. Vad jag förstår är du med all rätt skeptisk till de här bänkfläktarna (efter att ha kollat upp lite mer ingående), och det passar ju bättre att ha någon form av kåpa efter väggen kontra mitt i rummet.

Kommentarer på detta resonemang????

/M
 
Hemmakatten
Att ha spis och ho MITT EMOT varandra kan bli besvärligt eftesom man då måste vända sig 180 grader för att slå av pastavattnet. Om man flyttar antingen spism eller ho så att de är SNETT emot varandra så blir det mkt bättre.

Vi själva har resonerat precis som ni. Dvs. spishällen kommer inte att vara i köksön utan vid köksbänken. På det sätt slipper man att ha en fläkt som hänger mitt i rummet och förstör volymen. Vad man ska tänka på är att man behöver vatten på köksön när man står där och skär, hackar, knådar, rensar mm. En enda lagom stor vattenho för att skölja av grönsaker mm är ett måste.
 
Hemmakatten skrev:
Att ha spis och ho MITT EMOT varandra kan bli besvärligt eftesom man då måste vända sig 180 grader för att slå av pastavattnet. Om man flyttar antingen spism eller ho så att de är SNETT emot varandra så blir det mkt bättre.

Vi själva har resonerat precis som ni. Dvs. spishällen kommer inte att vara i köksön utan vid köksbänken. På det sätt slipper man att ha en fläkt som hänger mitt i rummet och förstör volymen. Vad man ska tänka på är att man behöver vatten på köksön när man står där och skär, hackar, knådar, rensar mm. En enda lagom stor vattenho för att skölja av grönsaker mm är ett måste.
Ytterligare ett argument att inte ha hällen på ön är den tänkta barlösningen. Gästerna vill nog inte sitta där när maken gör sin goda tomatsoppa som puttrar på för fullt ;D

Men är det verkligen ett MÅSTE att ha en ho på ön? Jag hade hoppats att slippa dra vatten/avlopp till ön = kan bevara den gamla fiskbensparketten intakt. Funkar det inte alls arbetsmässigt så får man ju fundera på det, men ta in kostnadsaspekten på att bryta upp golvet.

Sen har jag funderat över det här med bredd på bänkskivor. Skulle det vara någon fördel att ha bredare än 70 cm??? T.ex 80? Vad skulle nackdelen vara?

/M.
 
Hemmakatten skrev:
Vi själva har resonerat precis som ni. Dvs. spishällen kommer inte att vara i köksön utan vid köksbänken. På det sätt slipper man att ha en fläkt som hänger mitt i rummet och förstör volymen.
Jag kollade upp det här med bänkfläkt och den verkar bara vara ett komplement till annan fläktlösning. Det räcker alltså ej med att enbart ha en sådan.

/M
 
Fredrik.e skrev:
nackdelen med att ha en bänkskiva djupare än 80 är att det blir svårt att ta grejor som står längst in
Ja djupare än 80 kan jag förstå blir för djupt...men 80 istället för 70? Är det någon som har testat 80 i bänkskivedjup?

/M.
 
Du behöver inte ha ho på köksön när du inte har häll där. Tyvker förövrigt dina resonnemet ang _inte_ ha hällen på köksön är mycket bra, att ha endast matberedningsyta där. Särskilt när det innebär att ni sannolikt måste forstöra golvet. Avseende väggen till vä på rintningen måste ni väl då top->down ha bänkyta -> ho/häll -> yta -> ho/häll -> yta.
 
hanneli skrev:
Du behöver inte ha ho på köksön när du inte har häll där. Tyvker förövrigt dina resonnemet ang _inte_ ha hällen på köksön är mycket bra, att ha endast matberedningsyta där. Särskilt när det innebär att ni sannolikt måste forstöra golvet. Avseende väggen till vä på rintningen måste ni väl då top->down ha bänkyta -> ho/häll -> yta -> ho/häll -> yta.
Tack för bra input! :)
Yes, bänkytan till väggen blir då precis som du säger.

I helgen var jag och kollade in Multiforms kök. Jag säger bara *dräggelsmiley*. Fasen vad snyggt. Diskuterade i nästan två timmar med deras rådgivare.....det kan bli hur snyggt som helst.

/M.
 
kaifas skrev:
I helgen var jag och kollade in Multiforms kök. Jag säger bara *dräggelsmiley*. Fasen vad snyggt. Diskuterade i nästan två timmar med deras rådgivare.....det kan bli hur snyggt som helst.
Dom är värkeligen ursnygga, stilrent och klassisk. Lycka till - berätta gärna här hur det går m lite bilder!

mvh hanneli
 
Hej

Va fina yter ni kommer att få!.

Jo, fick en ide, märk ut en yta som motsvarar ditt nya kök samt "möblera det med vad du nu har. Sedan kan du simulera olika senarion, säg sätt upp 10 olika, tex

1 vanlig vardag
2 extra fint till helgen
3 slappardag med kaffe och tidning
4 barnkalas
5 storhandlat till helgen
6 den stora festen jul nyår mm
osv

nu kan gå fram och tillbaka med varor, mat tidning mm,
och känna dig för hur dt skulle vara att ha köket som du tänkt.


Det funkar görbra att göra det, men se till att andra inte ser dig för då tror de att du sakar ettpar skruvar ;-)





 
Lite nya ideér....vad tyx om den här lösningen??

Ta upp ett hål i väggen (så mycket som behövs på längden och höjden) och sno yta från rummet intill!!! Någon som har testat detta? Väggen är ej bärande :D

Badrummet bredvid till vänster blir lite smalare, men det blir tillräckligt stort ändå (ca 12m2).
/M.

skiss3.jpg
 
NSU skrev:
Hej

Va fina yter ni kommer att få!.

Jo, fick en ide, märk ut en yta som motsvarar ditt nya kök samt "möblera det med vad du nu har. Sedan kan du simulera olika senarion, säg sätt upp 10 olika, tex
Tack för tipset! :D
/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.