Hej. På väg in i budgivning på ett hus. Vi är dock sugna på att flytta köket till att gå längs med hela gaveln i nuvarande vardagsrum. Då blir det till att dra om VVS och allt annat. Jag tänker att man kan dra detta i krypgrunden bortifrån nuvarande stam som kommer in vid entrén. Har inte själv varit nere i grunden men den ska vara "krypbar" enligt säljarn.

Är det ok att dra detta i krypgrunden, eller måste det grävas ner? Tänker att man isolerar rören på lämpligt sätt.

Imkanal till spisfläkt. Måste den gå rakt upp på vinden och sen genom yttertaket eller kan vi ta upp den på vinden och dra bort röret till nuvarande takgenomföring?


Ritning av ett hus med markerat vardagsrum, kök och sovrum, med måttangivelser och penna och tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad planlösning av ett hus med potentiell köksflytt markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avlopp hänger du upp i bjälklaget alt lägger ned i backen, spelar ingen roll.
Imkanal till kökfläkt bör gå rätt upp för bästa effekt. Lodrät dragning av imkanal försämrar effekten, ibland påtagligt tyvärr. Men man kan ju börja med att testa genom att ansluta på befintlig kanal. Jag rekomenderar "bacontest" :wow:
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Avlopp hänger du upp i bjälklaget alt lägger ned i backen, spelar ingen roll.
Imkanal till kökfläkt bör gå rätt upp för bästa effekt. Lodrät dragning av imkanal försämrar effekten, ibland påtagligt tyvärr. Men man kan ju börja med att testa genom att ansluta på befintlig kanal. Jag rekomenderar "bacontest" :wow:
Helt lodrät behöver det inte bli då vi skulle kunna låta röret gå snett uppåt uppe på vinden, men visst, kanske inte optimalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.