Jag skulle vilja göra Om en lägenhet på ca 70 kvm från en tvåa till en trea. Jag skulle därför behöva flytta ut köket till vardagsrummet. Vardagsrummet är ca 30 kvm. Tror ni att det kan bli problem? Vad brukar brf säga om detta?
 
  • Planritning av en lägenhet där köket är markerat för att flyttas till det stora vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlopp, vatten och ventilation blir ju berörda och det är inte bara att byta rum.
 
  • Gilla
New apartment och 1 till
  • Laddar…
Det är en görbar idé, få tag i en duktig hantverkare och fråga om lov hos styrelsen.
 
Börja med att prata med föreningens styrelse. Föreningen är ansvarig för ledningar för vatten och avlopp. Där är det kanske inte så stora avstånd. Det som kan vara svårare är ventilationen. Föreningen är ansvarig för en godkänd OVK, och det är ibland svårt att få till. Det finns flera trådar här om lyckade och mindre lyckade flyttar av denna typ.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K klimt skrev:
Börja med att prata med föreningens styrelse. Föreningen är ansvarig för ledningar för vatten och avlopp. Där är det kanske inte så stora avstånd. Det som kan vara svårare är ventilationen. Föreningen är ansvarig för en godkänd OVK, och det är ibland svårt att få till. Det finns flera trådar här om lyckade och mindre lyckade flyttar av denna typ.
Föreningen har självdrag så jag antar att kolfilter räcker som lösning?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Avlopp, vatten och ventilation blir ju berörda och det är inte bara att byta rum.
Jag tänker att man utgår från befintliga ledningar och drar dem ca 2 m bort. Jag är en riktig novis så på vilket sätt påverkas avlopp och vatten?
 
O Odsch skrev:
Föreningen har självdrag så jag antar att kolfilter räcker som lösning?
Finns det inte frånluft i köket?
 
O Odsch skrev:
Jag tänker att man utgår från befintliga ledningar och drar dem ca 2 m bort. Jag är en riktig novis så på vilket sätt påverkas avlopp och vatten?
Det är nog lösningen och det är inte så långt avstånd. Läs stadgarna, men föreningen har troligen ett ansvar till exempel om det blir stopp i avloppet. Därför bör föreningen ha insyn så att allt görs på ett säkert sätt. Det kan vara idé att ta kontakt med en byggare som kan genomföra detta projekt som tar fram ett underlag som du kan lämna till föreningen för bedömning.
 
K klimt skrev:
Finns det inte frånluft i köket?
Ja det finns ju säkert. Kan man lösa det på något sätt vid flytt?
 
K klimt skrev:
Det är nog lösningen och det är inte så långt avstånd. Läs stadgarna, men föreningen har troligen ett ansvar till exempel om det blir stopp i avloppet. Därför bör föreningen ha insyn så att allt görs på ett säkert sätt. Det kan vara idé att ta kontakt med en byggare som kan genomföra detta projekt som tar fram ett underlag som du kan lämna till föreningen för bedömning.
Tack det ska jag göra! Så du tror ändå att det finns hopp att detta ska kunna gå och ok:as av styrelsen? :)
 
Det finns massor av trådar här på detta forum om flytt av kök. Ibland går drt bra, ibland inte. Lös till exempel denna som var uppe hör för någon vecka sedan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vem-atgaerdar-efter-ovk.391641/

Om du tar fram ett förslag och det godkänns av föreningen så tar föreningen över ansvar för problem, till exempel OVK. Var därför noga med dokumentation.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är en görbar idé, få tag i en duktig hantverkare och fråga om lov hos styrelsen.
Skönt att höra att du tror att den är möjlig. Tack för svar!
 
K klimt skrev:
Finns det inte frånluft i köket?
Får jag bara fråga dig om frånluft? Går det inte att dra den vidare från köket och till väggen vid vardagsrummet och sätta en ventil där, alltså ca 0,5-1 meter?

Blir det problem att ha både tilluft och frånluft i vardagsrummet? Men jag menar, det är ju väldigt många lägenheter som har en öppen planlösning.
 
O Odsch skrev:
Får jag bara fråga dig om frånluft? Går det inte att dra den vidare från köket och till väggen vid vardagsrummet och sätta en ventil där, alltså ca 0,5-1 meter?

Blir det problem att ha både tilluft och frånluft i vardagsrummet? Men jag menar, det är ju väldigt många lägenheter som har en öppen planlösning.
Ni bör nog anlita någon som ör duktig på ventilation, kanske någon som även utför OVK. Det kan tänkas fungera, men även det motsatta kan gälla. Om föreningen är seriös bör man kräva att det utförs en ny undersökning som motsvarar OVK innan arbetet är slutligt godkänt. Visst finns det många bostäder med öppen planlösning, men då är ventilationen anpassad efter detta. Det som kan hända är att ventilationen blir otillräcklig och att kökslukt söker sig genom otätheter in i kringliggande bostäder.

Det finns många trådar här om ventilation och OVK, en av de senare är
https://www.byggahus.se/forum/threads/vem-atgaerdar-efter-ovk.391641/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.