En kamin (jötul 3) är enda värmekällan i vår sommarstuga. Den värmer kanon bra men det är svårt att få det jämnvarmt i huset. Det blir väldigt varmt där kaminen står i vardagsrum på nedervåningen och kallt på övervåningen. Min tanke är att sätta någon av ventilation mellan undervåning/övervåning. Jag har förstått genom att läsa tidigare inlägg att pax-fläktar med ljudfälla är ett alternativ.

Mina frågor.

1) Finns det fler fläktalternativ i detta fall? Vilken kapacitet är rimligt? huset är ca 50 m2 per våning.

2) Behöver fläkten sitta rakt ovanför kaminen eller kan den sitta 1-2 meter bredvid?

3) Tanken är att när en del av värmen flyttas upp kommer ny kall luft sugas in i rummet med självdrag via trapphuset och inte utifrån via fönster. Är det en rimlig tanke?

4) Måste jag tänka på hur ventilationen i övrigt förändrats för att undvika fuktfällor?
 
Värmespridningen beror ju mycket på planlösning

Jag har löst det på ett liknande sätt, men utan fläkt. öppnade bara upp lite mellan våningarna och släppte upp varm luft + att den kalla luften får rasa nerför trappen. Funkar perfekt. Vet ju förståss inte hur din stuga ser ut och vilket värmebehov övervåningen har.
 
Det är en ganska liten stuga.
På nedervåningen är det kök, toa, farstu och allrum. På ovanvåningen är det två sovrum och en hall. Allrummet med kaminen är ett dörrhål ifrån farstun med trapphuset så det borde inte vara omöjligt att få det att cirkulera.

Hur stort är ditt hål i taket och hur stor kaminen har du?
 
Redigerat:
principen beskrivs på www.brattnebruk.se under FAQ ,men se till att det blir ordentlig nivåskillnad så det verkligen blir "skorstensverkan".Det går åt ganska mycket luft för att flytta värmen.
 
Låter som måga rum med dörröppningar. Vi har ett loft över halva huset. Ett stort rum (45 kvm). Hålet 60*100cm är i loftets vägg - 3 m över golvnivå - och leder ut i allrummet som har högre takhöjd. Eldar med en järnspis i köket (nära och öppet). Blir varmt uppe under taket. Öppnar luckan till lofete och det riktigt forsar upp varmluft.

Kräver nog att det är ganska öppet + att man kanske inte vill ha +30 under taket vid normal takhöjd. Blir ju ganska varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.