Köpte här i vintras ett hus där det redan fanns jordvärme monterat och dom som sålde det ville minnas att slangen till jordvärmen enbart gick på baksidan om huset så mina planer var då att bygga ett garage på den del av gården som dom påstod de inte fanns nånting. Men nu fick jag dom gamla ritningarna på hur dom dragit slangarna från kommunen och då visar de sig att de ligger en del där jag funderade på att bygga. Så min fråga är väl om nån varit med om att man har grävt upp och flyttat om dragningen utav slangarna? 🤔
 
B
På jobbet har vi ibland kapat och skarvat i markvärmesystem. T.ex. vid byggen. Det brukar fungera, men det känns ju sisådär att ha många skarvar i marken. Blir nog inte hundra tätt på lång sikt, om man har många skarvpunkter. Inte exakt samma system, men kanske snarlika slutsatser man kan dra av det.

För man flyttar ju inte en slinga i praktiken, man får ju kapa och antingen göra den kortare + en ny parallell slang (så man inte får för liten yta) eller skarva i och förlägga den nya på annat ställe.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B BSOD skrev:
På jobbet har vi ibland kapat och skarvat i markvärmesystem. T.ex. vid byggen. Det brukar fungera, men det känns ju sisådär att ha många skarvar i marken. Blir nog inte hundra tätt på lång sikt, om man har många skarvpunkter. Inte exakt samma system, men kanske snarlika slutsatser man kan dra av det.

För man flyttar ju inte en slinga i praktiken, man får ju kapa och antingen göra den kortare + en ny parallell slang (så man inte får för liten yta) eller skarva i och förlägga den nya på annat ställe
Kanske är enklare att bara skära bort den del av slangen som ligger i vägen och skarva på en ny som man gräver ner på en lämpligare plats. Så får den avkapade delen ligga kvar i marken tills den dagen man börjar gräva ur för grunden🤔
 
På varmvattenberedaren kan man snurra och ställa in temperaturen. Jag ser dock ingen temperatur man kan bara snurra och sätta den mellan min och max. Jag har den på halva och vattnet är väldigt varmt. Drar de mindre kwh om man snurrar ner den ännu mer? Har för mig vattnet måste ha viss temperatur för att slippa bakterier eller något??
 
Gå inte under 60 °C i beredaren.
 
Danielssoon Danielssoon skrev:
Köpte här i vintras ett hus där det redan fanns jordvärme monterat och dom som sålde det ville minnas att slangen till jordvärmen enbart gick på baksidan om huset så mina planer var då att bygga ett garage på den del av gården som dom påstod de inte fanns nånting. Men nu fick jag dom gamla ritningarna på hur dom dragit slangarna från kommunen och då visar de sig att de ligger en del där jag funderade på att bygga. Så min fråga är väl om nån varit med om att man har grävt upp och flyttat om dragningen utav slangarna? 🤔
Låter inte som en särskilt enkel manöver att gräva upp och flytta slangen. Näst intill ogörligt skulle jag vilja påstå, du måste ju gräva upp väldigt mycket slang för att eventuellt kunna flytta den. Men det är troligen tunnväggig PEM slang i jordvärmeslingan så den är inte så tålig, det är lätt hänt att det blir veck på slangen om man börjar dra och försöker böja den allt för mycket. Som redan skrivits. Lägg en ny slinga och skarva dit och låt den gamla ligga kvar. Men du bör ju få bekräftar exakt var dom ligger och hur många meter slinga du mister genom denna åtgärd.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.