Kommer att inköpa en ny handöl 10T
Funderar skarpt på att flytta insuget till luftvärmen så att det hamnar ovanför kaminen.
(1)Nya kaminer ryker väll inte fram nått? I så fall har jag ju rök i hela huset om man klantar sig... Någon som kör med denna lösning och vad är dina erfarenheter?

(2)Kan denna typ av montering vara eldfarlig/förbjuden?

(Jag har ett hus med luftvärme/ventilation med växlare. De varma luften kommer att gå direkt via "pannan" ut till de olika rummen och inte via växlaren)
 
Även om det kan komma rök från kaminen då och då så är det vanligtvis en del dam som virvlar runt i luften hela tiden och som lyfts upp med den varma luften när det eldas. Vet inte vilka mängder det kan bli men jag ser att vägg och tak ovanför vår kamin är mörkare än övrigt ( 2 år efter målning). Har du ingen filter så kommer damet att transporteras med varm luft till andra rum ..... bara du vet det i förväg så kan du ta ställning till det innan ombygge ;)
gaia
 
Vi har också luftvärme. Förre ägaren har eftermonterat ett don ovanför kaminen (det är ryggåstak i det rummet så det finns gott om plats för den varma luften uppe vid taket där den inte behövs...) som tar en del av cirkulationsluften där. Jag har inte märkt några problem med det i alla fall. Å andra sidan tycker jag inte att det gör så värst mycket nytta heller, men det är som sagt bara ett delflöde (20 l/s)
 
Det sitter filter innan fläkten så då kommer dammet att fastna där.
Det går att ställa fläkten i fyra olika hastigheter så vi får väll se hur det går.
Det jag e mest rädd för är om det strider mot någon lag om brandskydd el liknande...
 
Har samma fundering som du, dvs. flytta upp insugsventilen till takhöjd.
Har du gjort det ännu, JanneT5?
Enda nackdelan som jag ser det är att varmluften från takventilerna inte "tvingas" ned till golvnivå då insugsventilen är i takhöjd och att det då kan bli golvkallt.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.