Behöver flytta ett luftintag till frånluftvärmepumpen och har två tekniska alternativ.
1, förlänga röret 60cm helt i rörelse riktning (alltså rakt, men pumpen "ser" bara ett längre rör fram till insugsventilen.
2, förlänga totalt 60 cm men vinkla 90° (så 30cm rakt, sen böj, sen 30cm till, teoretiskt sett i centrumlinjen på röret)

Rören är dia 100-110mm nånstans. Estetiskt vill jag köra alt 2, men funderar på om det betyder att jag påverkar flödet så mkt med böjen så att ny vent-mätning etc behövs (kanske behövs i båda alternativen iofs?).

Vad tror ni?
 
Vad är det exakt för frånluftsvärmepump du har? Hur stort hus? Är det en från- och tilluftsvärmepump och du sätter in en 90-gradersböj på en dessutom smal kanal så bör man absolut mäta upp luftflödena.
 
Är en IVT490. Ca 140m2 hus, 70 per plan. Detta är enda insuget som behöver ändras. Är inte med på vad en från-och-tilluft är, vet bara att min kallas frånluft i amatör-snack.
 
Så den friskluftsventil du vill ändra är bara en av ca 8 stycken? Då ser jag absolut inga problem. Lät först som du kanske hade ett enda friskluftsintag till hela huset.
 
Redigerat:
Det stämmer, en av flera i huset. Då menar du att även 90° torde vara lugnt?
 
Ja precis, även 90 graders fungerar när det handlar om så låga luftflöden.
 
👍 tack för snabb respons!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.