Hej.

Har en U-formad inomhustrappa som är 2,3x1.5 meter stor i ett 20-talshus med ca 2,60 i takhöjd.

För att att få till ytterligare ett sovrum på övervåningen så skulle flytt av trappan vara ett alternativ så att man kommer upp i mitten av övervåningen istället för på ena kortsidan. Trappan ska flyttas 2 meter längs långsidan på huset.

Antar att följande moment skulle ingå:
- Nedplockning av bef. trappa
- Igentäckning av hål i golv.
- Upptagning av nytt hål, ca 1,5x2,4m och avväxling av bjälklag.
- Uppmontering av trappa.
- Finssnickeri / ersättningsbitar av ev. skadade delar vid nedplockning.

Någon som vågar sig på en gissning vad det skulle kosta? Mellan tummen och pekfingret?
 
Jag törs inte gissa alls vad det kan kosta men jag tror ändå att det är billigare att kassera den gamla trappen och köpa en helt ny till den nya platsen. Det tar massor av tid att försöka riva någonting så försiktigt att det går att återanvända och trots att man är försiktig kan man ge sig på att det blir en hel del skador ändå. Låt istället snickarna riva den gamla trappen så fort och effektivt som möjligt.

Ett tips kan ju vara att kontakta några olika trapp-tillverkare. De borde ju ha kontakt med snickare som är lämpliga för uppdraget.
 
Tack för svaret! Jag har kommit fram till samma sak. Fick en offert från ett trapptillverkare på själva trappan som är en kopia av nuvarande trappa. Montering sker på 1-2 dagar. Så egentligen är det bara håltagning samt igensättning av hål som är osäkerhetsfaktorn nu.
 
Jag ska också byta trapp. Nyfiken på din offert, om du vill dela med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.