Hej, det här verkar ju vara ett trevligt byggforum med lite fart på.

Hoppas att någon kan hjälpa mig igång lite med mina trappfrågor.

Jag har ett 90kvm 1,5-plans trähus byggt 1913 med en trappa som enligt mig är lite dumt placerad. Toaletten på övervåningen och tvättstugan på bottenvåningen är inklämda mellan trappan och ytterväggen och skulle kunna vara dubbelt så stora om inte trappan vore just där den är (precis innanför entrén).

Jag skulle vilja bygga en helt ny trappa i köket istället och har några frågor jag förgäves sökt efter svar på genom idogt surfande.

1. Finns det några bestämmelser för var en trappa måste vara placerad i ett hus, t ex för eventuell utrymning vid brand mm?

2. För att slippa avväxling i det nya hålet mellan kök och övervåning skulle jag vilja lägga trappan mellan golvbjälkarna, som intill väggen har 70cm fritt avstånd. Räcker det med 70cm bredd på enda trappan till övervåningen?

3. Krävs det någon form av bygglov?

All hjälp eller hänvisning till hjälp emottages tacksamt!

 
Några svar så får andra fylla på.....:

1. Du renovererar ett gammalt hus vilket gör att du kan bete dig hur du vill (nästan). Regler för tex handikappanpassning kan man som jag ser det bortse ifrån.

2. Det är klart det går att bygga en trappa som platsar i ett hål på 70cm. Men räkna efter lite: Mellan bjälkarna är avståndet 70cm säger du. Ta bort 2 cm på var sida för att kunna klä in hålet (du vill inte se bjälkarna). Du vill ha en ledare på åtminstone en sida  trappan. ta bort 10cm. Kvar är 56cm. Man får mao hoppas att alla som går i trappan saknar fettreserver..... ::)

3. Om du ändrar på bärande delar av konstruktionen behövs ett bygglov. Om inte så klarar du dig utan.

Om ni väljer att riva i bjälklaget för att få mer plats kan jag slänga upp lite bilder som visar på omfattningen av ett jobb att flytta en trappa 2meter åt sidan (ny avväxling, nytt bjälklag.



 
Har precis sökt efter svar på om det finns minsta tillåtna bredd på en inomhustrappa i BBR (boverkets byggregler) men inte hittat några bestämmelser på detta (konstigt tycker jag, kanske missat nåt). Det finns bara regler för stegdjup, öppningar mellan plansteg, regler för ledstänger mm.

Däremot ska man väl tänka till ordentligt innan man bygger en sån smal trappa, inte bara vad gäller att ta sig själv upp. Man kanske även vill ha saker (möbler mm) upp till andra våningen...

Sen skriver MathiasS att man kan bortse från handikapanpassning och andra regler när man renoverar. Det är väl kanske inte riktigt sant, det finns nåt som heter BÄR (Boverkets Ändringsregler) som man ev måste "sätta sig in i".
 
satt och tänkte på hur ofta man möts i källartrappen ;D

tror nog man kan vänta i fem sekunder, är ju inte direkt som stockholms morrontrafik :p
 
Pillan skrev:
Sen skriver MathiasS att man kan bortse från handikapanpassning och andra regler när man renoverar. Det är väl kanske inte riktigt sant, det finns nåt som heter BÄR (Boverkets Ändringsregler) som man ev måste "sätta sig in i".
Du får ursäkta om jag ibland har svårt att skilja på teori och praktik. 8)


http://www.boverket.se/novo/filelib/arkiv11/publikationerfulltext/br04.pdf
 
Alternativet är ju att du gör en avväxling. Vi har gjort det i två bjälklag. Det är både roligt och spännande :D

Att såga av några bjälkar utan att golvet hänger sej är ju lite nervöst, men med rätt grejor - stämp, vattenpass, balkskor, K-24-virke och logiskt tänkande fixar man det. Visst bör man diskutera detta med en konstruktör för att dels få en K-ritning som stadsbyggnadskontoret är intresserade av, och dels för att själv förstå principen med laster.

På vår websida under dagboken 2003, juli, 2003-07-11 finns lite bilder på källarens avväxling samt delar av avväxlingen till övervåningen.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2003_juli.html

Sen dröjde det till december 2003, 2003-12-01 (fast det står visst 2002-12-01 på websidan) innan vi gjorde klart avväxlingen till övervåningen.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2003_december.html

 

Du får ursäkta om jag ibland har svårt att skilja på teori och praktik. 8)





Vem har inte det... ;)
Ursäkten absolut godtagen... ;D
 
Wow, vilket kanonforum, tack för de snabba svaren. Nu har jag fått lite att grunna på. Återkommer säkerligen med lite mer detaljfrågor framöver. :D
 
Lycka till Fidde.

Hojta till närsomhelst, vi älskar att svara på frågor - och själva ställa frågor.
 
I BFS 2002:19 står följande:
8:232 Trappa, ramp och balkong
Trappor och ramper skall utformas så att personer kan förflytta
sig säkert. Från bostäder och från övriga utrymmen där personer
vistas mer än tillfälligt, skall trappor och ramper möjliggöra
säker transport av sjukbår, om sådan transport inte kan ske med
hiss eller annan fast anordning.



8) Detta innebär att de flesta som är i trappbranchen siktar på att tillverka trappan så att den fria bredden blir minst 800 mm. Det innebär, med tanke på att handledaren stjäl ~ 70 mm, att trappan bör vara minst 870 mm bred. Bjälklagsöppningen kan i detta fallet vara 870 mm, om det inte finns något stigande räcke.

Om stigande räcke önskas måste bjälklagsöppningen breddas med ytterligare minst 50 mm. ;)

Ovanstående exempel baserar sig på en enkel handledare 40X90 mm. 8)

 
För de som är intresserade har jag plockat ihop lite bilder jag hade för att visa hur jag tänkt mig trappan.

http://fidde.no-ip.org/FiddesHus/

Hoppas länken fungerar som den ska, jag har bara testat innifrån mitt eget intranät än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.