Håller på att planera bygglov för ett garage. Det måste byggas i souterräng från gatunivå eftersom huset ligger 1,5-2m högre.

Problemet är att självklart går både el, avlopp och vatten också här och jag tror att jag ryker på att flytta dessa om jag skall lyckas komma så långt ner jag vill och inte skymma utsikten.

Avlopp och el ser jag möjligheter att flytta (hoppas mitt elbolag ser positivt på att få flytta måtaren utomhus). Men vattnet känns som ett större problem.

Hur gör man med en orginalledning från 1958 som går 10m i min tomt och sedan 4m ytterligare till en ventil i gatan? Kan jag skarva i marken eller måste allt grävas upp?
Vad kan en uppgrävning av gatan kosta?
 
S
Om vattenledningen är så gammal, så brukar väl VA bolaget vara ganska pigga på att vara med och ta sin del av röret i gatan? Har fått den uppfattningen själv iaf.

Diskuterade detta flyktigt med VAbolaget här förra året, och det lät som att dom absolut ville vara med och byta sista rörstumpen när det ändå grävdes, och så stod dom för återställniingen utanför min tomtgräns.

(jag grävde aldrig då ett akut takbyte kom iväg)
 
Tack för svar!

Ja det hade ju varit trevligt om bolaget ville stå för lite av kostnaden. Jag omslöt röret i huset med ett 160mm avloppsrör ner till en halvmeter under golvnivå när jag göt golvet så jag hoppas att det skall gå enkelt att ersätta befintligt rör in i huset.

Och visst börjar den bli gammal :)

Fler erfarenheter mottages tacksamt.
 
Krilleman
Självklart byter du hela ledningen när du är i farten och gräver! Allt annat kommer du ångra. (Om det inte är sjukt långa sträckor extra grävning vi pratar om nu då)

Kontakta först din lokala VA-avdelning och kolla vad dom har att säga. Och som redan sagts brukar dom byta ventilen då man byter ledningen in.

Det gör dom gratis då det är i deras intresse att ventilen fungerar tillfredsställande när det ev strular för vattenmätarbytes-killen...
 
Den extra grävningen handlar om 4m ut i gatan till ventilen.

En merkostnad på 10000:- har jag inga problem med, men jag har ingen erfarenheter av markarbeten så jag har svårt att uppskatta kostnaden.

Men jag får väl helt enkelt försöka få tag på va nissarna!
 
  • Gilla
PelleH73
  • Laddar…
Krilleman
Gräva ca 1,5m djupt och fyra meter långt kostar inte 10,000:- extra med maskiner som redan är på plats.

Och skulle det göra det så borde du byta gräv-firma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.